Skip to main content

جناب آقای کیانوش توکلی عزیز

جناب آقای کیانوش توکلی عزیز
محمدرضا لوایی

جناب آقای کیانوش توکلی عزیز
1- همین که بنده خود می نویسم انتقاد داشتم به سیاست سکوت ترکیه خود سندی است بر رنگ تفکر من. حتمن لازم نیست که در موردش متن نوشت. این انتفاد در نشست ها و در مروادات دوستان خودی بارها بحث می شود . در لابلای مصاحبه های ترکی ما این قبیل موارد زیاد است و اگر به زبان ترکی اشراف داشته باشید با یک مطالعۀ اندک با انبوهی ازمتون اعتراضی رو به رو می شوید که از جانب فعالان حرکت ملی آزربایجان بر علیه سیاست سکوت اردوغان نوشته شده است. منتهی اگر این نوشته ها در مدیای فارسی انعکاس نمی یابند مشکل بنده نیست. من هم به فارسی متن و یا مقاله در این مورد به خصوص ننوشته ام اما ننوشتن از یک تفکر دلیل بر عدم آن تفکر نیست. آنچه در ذهن من است و در تفکرات من این است که ترکیۀ منفعل سابق در قبال تروریسم را نمی پسندیدم و اکنون این ترکیۀ تروریست ستیز را می پسندم. ما نمی دانیم

جواب اینهمه نقد بر نوشته هایمان را بدهیم یا بر ننوشته هایمان را. که اگر ننوشته هایمان را بنویسیم خود قیامتی دیگر خواهد بود ...

2- نوشته اید "در حالی که پانایرانیست ترین ایرانی، ترک های اذری را شرف وافتخارایران می دانند و ترک های ایران هر گز قابل مقایسه با وضعیت کرد های ترکیه نیستند."
پان ایرانیست های ایرانی ترک های آزری را می توانند شرف و افتخار خود بدانند که آزربایجان با این فرهنگ محجوب و سر به زیر و مدنی اش شرف و افتخاری برای همۀ جهان است. اما پان ایرانیست ها هرگز این کار را نکرده اند. لطفن دلیلی بیاورید که در آن هویت و زبان و فرهنگ ما را به لحاظ عملی اخترام نهاده اند. آیا اجازه داده اند که ما نیز مثل همین کردهای ترکیه حزب خود را داشته باشیم؟ آیا اجازه دادند که فرهنگسرای ترکی آزربایجان راه اندازی شود؟ و ... و اگر منظور شما از شرف و افتخار دانستن آزربایجان همان شیوۀ شعاری دمدۀ سلطۀ فرهنگی و سیاسی پان فارسیسم است که ما خود بارها از سمت چنین نوازش های استعمارگونه گزیده شده ایم.

3- شما از یک سو می گویید که با مواضع رادیکال پ ک ک مخالفید و از سوی دیگر آن را نمایندۀ اکثریت کردها می دانید. مگر پ ک ک مواضع نرم و متمدنانه ای هم دارد؟ تاریخ منطقه پر است از جنایات پ ک ک. پ ک ک هنوز از لیست تروریستی اروپا و آمریکا خارج نشده است. اما به نظر می رسد از لیست شما خارج است. نمایندۀ اکثریت کردها هم نیست. که اکثریت کردها در ایران و عراق هستند و این نکته را مدنظر داشته باشید.
4- خوردن قلب یک سرباز سوری شما را تکان داده است اما نسل کشی اسد با بمب های شیمیایی و جنایت هایش علیه زنان و کودکان بی دفاع سوری را نا دیده می گیرید. آیا شما طرفدار سیاست حکومت ایران هستید و طرفدار بقای دیکتاتوری اسد؟ این چه نوع استدلالی است که ذهن دموکراتیک یک نویسنده را با خشونت دو طرف دعوا بر هم زده است؟
5- جنایت در کوبانی محکوم است اما کوبانی کوبانی گویان سنگ تروریسم را بر سینه زدن و تروریسم دیگری از جنس داعش را پروراندن هم محکوم است. طوری کوبانی کوبانی می گویند که انگار ترکیه این بلا را سرشان آورده است. کدام منطق می گوید که یک کشور با یک گروه تروریست جنایتکار نظیر پ ک ک جهت سرکوب گروه تروریست دیگر همدست شود؟ آیا این شدنی است؟ ترکیه می خواست و می خواهد هر دوی این گروه را از میان بردارد و اکنون که جهان موافق ترکیه و مواضعش شده بهتر است اجازه دهید که این دو معضل حل شود. البته حمایت ایران از پ ک ک آشوب هایی را نیز در پی خواهد داشت که ترکیه باید خویشتنداری و سنگینی خود را حفظ کند و عملیاتش را تا نابودی کامل تروریسم در منطقه ادامه دهد.