Skip to main content

"نیروهای میانه روی سوریه در

"نیروهای میانه روی سوریه در
Anonymous

"نیروهای میانه روی سوریه در حد اخوان مسلمین خواهد بود که طبیعتا عربستان و اسرائیل چندان توافقی با آن نخواهند داشت ."
چرا؟ چرا اسرائیل مخالف اخوان المسلمین باید باشد؟ من فکر نمی کنم اسرائیل مخالفتی با اسلام سیاسی داشته باشد. چرا که اسلام سیاسی در هر شکل آن مخالف و در تعارض با دموکراسی و آزادیهای شخصی است. از ایران مصیبت زده که بگذریم، نمونه دیگرش ترکیه است که آک پارتی انواع محدودیتهای مسخره از قبیل ممنوعیت لاک ناخن برای مهمانداران هواپیما و محدودیت فروش مشروبات الکلی پس از ساعت 11 شب و غیره را اعمال کرده. جامعه ای هم که در دنیای امروزی رو به محدودیت آزادی بیاورد، محکوم به فرو رفتن در بحران است. ببینید پس از روی کار آمدن آک پارتی چه بحرانهایی گریبان ترکیه را گرفته. ماجراهای پارک گزی فقط یک نمونه است.

فسادهای گسترده، دستگیریهای خودسرانه، حذف جریانهای اوپوزیسیون و ... حالا هم شروع جنگی که می توانست اجتناب پذیر باشد.
حکومتهای اسلام گرا ممکن است چند تا شعار مرگ بر اسرائیل بدهند یا چند تا پرچم اسرائیل آتش بزنند. اما آخرش که چه؟ آخرش میشوند مثل جمهوری اسلامی و پس از یک دنیا اولدورم بولدوروم، می نشینند سر جایشان. نابود کردن اسرائیل که به این راحتیها نیست!
اما فایده حکومتهای اسلام گرا برای اسرائیل چیست؟ فایده آنها خیلی زیاد است. یک فایده اش این است که از طریق سرکوب دموکراسی موجبات عقب ماندگی جوامع خود را فراهم می آورند. یک جامعه عقب افتاده هیچ خطری برای اسرائیل یا غرب نیست، ولی در عوض اسرائیل شعارهای ضد اسرائیلی آن حکومتها را پیراهن عثمان می کند و بهانه ای برای اعمال فاشیستی و توسعه طلبیهای خود قرار می دهد. به علاوه، گندکاریهای اسرائیل در میان انبوه گندکاریهای کشورهای اسلام گرا گم و گور میشود. مثلا اگر الان صحبت از نقض حقوق بشر در خاورمیانه به میان بیاید، اذهان ابتدا به ساکن متوجه چه چیزی می شود؟ معلوم است که اول متوجه داعش در سوریه و عراق، بعد متوجه بشار اسد، بعد متوجه طالبان در افغانستان، بعد متوجه جمهوری اسلامی ایران، بعد متوجه گروههای مسلح شیعه در عراق، بعد متوجه انبوه زندانیان سیاسی در ترکیه و اردن و از این قبیل. دست آخر، شاید سازمانهای حقوق بشری اعلامیه ای بی خاصیت و آبکی در محکومیت اسرائیل نیز صادر بکنند یا شاید هم حالش را نداشته باشند و صادر نکنند.
متاسفانه، این قبیل تحلیلها که گویا غرب یا اسرائیل به دنبال بسط دموکراسی در اکناف جهان هستند، اشکالات پایه ای دارد و به نتایج متناقض منجر می شود.