Skip to main content

دوستان عزیز، امروز گفتگویی

دوستان عزیز، امروز گفتگویی
Anonymous

دوستان عزیز، امروز گفتگویی میان دو کاربر محترم داریم. یکی از کاربرها جناب فرانتس است. یک اومانیست، اندیشورز و خردگرا. و دیگری جناب مراد برقی. اقتصاددان، جامعه شناس، روانشناس، ترکیه شناس و متخصص لوله های نفت وگاز زیر برنامه است.
اردک سخنگو:
خوب عزیزان، ما نخست از جناب مراد برقی آغاز میکنیم که بیصبرانه پاپا کرده و منتظر وراجی هستند.
مراد برقی:
بله عزیزان من، این باعث افتخار شماست که من بشما اجازه شنیدن خودم را میدهم. جانتان فدای من! انقلاب اطلاعاتی، روابط انسان با ابزار را تغیر داده است. دیگر افزار در اختیار یک عده قشر ثروتمند نیست که برای تولید آن، کارفرما کارگران را استثمار کند، روباتها گام بگام جای انسانها را میگیرند. « درونها » از بالا تروریستها را شناسایی کرده و هدفمند آنها را میکشند. تانکها دیگر نیازی به راننده ندارند؛ آنها بوسیله ساتلایت هدایت خواهند شد.

اتوموبیلها، تنها بوسیله روباتها به نوارهای جنگ فرستاده خواهند شد. سربازها روی مبلشان نشسته واز از طریق تلویزیون صحنه های جنگ را خواهند دید و حقوقشان نسبت به ساعات تلف شده پای تلویزیون پرداخت خواهد شد. چاپگرهای سه بعدی، نیازهای بشری را بدون اعتصاب، نافرمانی، درخواست بیمه های اجتماعی و حقوق بازنشستگی برآورده خواهند کرد. ساخت تفنگ، بدون درخواست گواهی امکان خواهد داشت. ترکیه دیگر احتیاجی به تولید لباسهای تقلبی و فروش الکل به توریستها برای کارآفرینی ندارد. بازارش را پر از چاپگرهای سه بعدی خواهد کرد و تا بخواهی از طریق چاپگرهای سه بعدی اسلحه، تانک، اتوموبیلهای رنو، پرشه، ژاگوار و مرسدس تولید خواهد کرد. و تنها کافی است که یک پالایشگاه نفت و پتروشیمی ار طریق همین چاپگرهای سه بعدی بسازد و سر لوله های گاز و نفتی که از ایران و روسیه بطرف اروپای واقعیی سرازیر شده اند را گره بزند و محتوای آنها را بخورد کارخانه پتروشیمی بدهد. همه چیز حله! کشورهای عربستان، ایران، روسیه و عراق چهار چشمی ترکیه را میپایند که چطور این کارأفرینی و قدرت بی همتا تمام منطقه را دارد شخم میزند. خدا نصیب نکند!
اردک سخنگو:
جناب فرانتس، نظر شما در این مورد چیست؟
فرانتس:
جناب مراد برقی، بیش از بیش جلوی کامپیوتر مینشیند و فیلمهای روباتی را مشاهده میکند. اینقدر که پلکهای چشمش از خستگی باد کرده و ازآن بدتر، بطرف یخچال میرود و آبجوی خنک شمس را بالا میکشد.
اردک سخنگو:
جناب مراد برقی شما نظر جناب فرانتس را شنیدید. ایشان به حاشیه نرفت و بسار کوتاه در دو سطر خود را پایان داد.
مراد برقی:
جناب فرانتس، اگر به مسائل جامعه شناسی واقف نیستید کسی شما را مجبور نکرده خودتان را وارد این بحث کنید. از افاضات چند روز پیش شما این بود که در آینده، « روان شناسی تکست ( Text ) » برای شناخت تفکرات مردم امروز پایگذاری خواهد شد. اگر امثال من و شما در تکست چنین وچنان وانمود میکنیم، پس شما چگونه از لابلای این تکستها فاکت ها را بیرون خواهید آورد؟
فرانتس:
بیان « روانشناسی تکست» از بنده نبود بلکه از جناب رازی بود. خواهش میکنم کامنتها را درهم برهم نکنید! دوم اینکه « روانشناسی تکست» همانطور که از نامش پیداست یک مقوله روانشناسی است و نه جامعه شناسی.
درضمن، شما فرمودید که در قرن 21 انقلاب اطلاعاتی، تضاد ابزار و معنا را از بین برده است. میشود بفرماید این امر چگونه میسر شده است؟ مثلا در قرن بیست « معنا چه تضادهایی با ابزار» داشته که در قرن 21 هیچ تضادی برجای نمانده؟
مراد برقی:
من، جناب فرانتس نوشتم که در قرن 21 شما نمیتوانید هم اومانیست وهم انقلابی تشریف داشته باشید، این به نوعی خلاف آب شنا کردن است، در قرن 21 ، انقلاب اطلاعاتی " تضاد ابزار ومعنا را از بین برده است. شما وقتیکه انقلابی تشریف دارید به نوعی قصد بازگشت به دوران تضاد " ابزار و معنا" را کرده اید، این خلاف فلسفه اومانیستی است که " انسان مدار است و انسان را مرکز کائنات میداند، این بازگشت دوباره به " تضاد ابزار ومعنا " " خصلت" " انسان مدار" است وانسان را مکز کائنات میداند، این بازگشت دوباره به" تضاد ابزار و معنا" خصلت" انسان گرایانه" فلسفه امانیستی را از معنا تهی میکند و جبریت تبدیل به حکم قطعی میکند. فهمیدی! راستش من خودم نفهم. من این را از انگلیسی نه به ترکی بلکه به فارسی ترجمه فرمودم. حالا اگه اینجور از آب بیرون در آمد تقصیر از زبان فارسی است که به اندازه کافی فعل ندارد.
اردک سخنگو:
خوب دوستان امیدواریم که به سازندگی این گفتگو پی برده باشید! در هفته آینده قصد داریم یک سکوت چند ساعته داشته باشیم!
جناب مسئول کامنتها من کامنتم را دوبار خواندم و هیچگونه توهینی در آن مشاهده نکردم.