Skip to main content

جناب آقای ..کیانوش توکلی

جناب آقای ..کیانوش توکلی
ناصر کرمی

جناب آقای ..کیانوش توکلی....ما ملّتی بنام فارس در ایران نداریم، که بر اساس آن پان فارس یا پان فارسیسم بنیاد گذاشته شود. تمنی میشود در بحث خود با دیگران آنرا بکار نبرید، و یا اگر آنرا بکار می برید، باید اوّل از فارس و ملّت فارس تعریف منطقی و مستند با ذکر منابع اطلاعاتی ارائه دهید.
ما پان ایرانیسم داشته و داریم که این هویّت ایرانی از مجموعهء تیره های ایرانی شکل میگیرد. پان ایرانیسم هم مانند پان ترکیسم و پان عربیسم الحاقی و تهاجمی نبوده و نیست. نامیدن ملّتی بنام فارس یک شگرد بی اساس سیاسی و یک اندیشهء فئودالیته و قبیله گرای ما قبل مدرنیته برای یک بستر سازی تجزیهء ایران است.

در ایران یک ملّت بیشتر وجود ندارد، و آنهم "ملّت ایران " است که متشکل از تمام تیره های ایرانی و مردمان مهاجر تُرک و عرب است. در کشورهای مدرن امروزی مانند آمریکا، آلمان، انکلستان، فرانسه، و غیر که در آنها گاه 180 مردمان گوناگون با پیشینه های قومی مختلف بسر میبرند،یک ملّت بیشتر وجود ندارد، آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و غیره. طرف بحث شما یک ایرانی با شناسنامه و پاسپورت ایرانی با پیشیهء تُرکی و یا تُرک آذری است، عرب خوزستانی یک ایرانی، با پیشینهء عرب هست. شمای دانمارکی با پیشینهء ایرانی، من آلمانی با پیشینهء ایرانی، امّا این تنها ملّت ایران، از هر قوم و قبیله و از هر نژاد در مقابل قانون برابرند.