Skip to main content

به آقایان ..کیانوش توکلی....و

به آقایان ..کیانوش توکلی....و
ناصر کرمی

به آقایان ..کیانوش توکلی....و اژدر بهنام.... اگر شما بجای پان فاسیسم ، "زبان فارسی محوری" را بکار میبرید، تکلیف افغانستان و تاجیکستان و بخشی از هندوستان، بعضی از کشورهای حوزهء خلیج فارس و حتّی در عراق و قفقاز را که فارسی زبان هستند، چگونه به پان فارسیسم و یا بقول شما" زبان فارسی محوری" نسبت میدهید.
یا اینکه زبان فارسی در حکومتهای تُرک تبار در ایران و در زمان عثمانیان هم زبان رسمی در باری و ادبیّات بود، آنها هم پان فارسیسم و یا فارسی محوری بودند ؟. یا همین امروز در تهران چه شماری از مردم تُرک فارسی بدون لهجه، زبان مادری آنهاست، پس اینها هم پان فارس، زبان فارسی محور هستند؟ .

اصولأ شما ها چرا از فارس، پان فارسی، فارسی محوری نمیخواهید فاصله بگیرید تا واقعیّتهای تاریخی و باستان شناسی را بپذیرید، من فکر میکنم و یا حدس میزنم و در حد توانم گمان میبرم در امور متافیزیک کاربرد دارد، نه در چنین عرصه هایی.
در این مورد کتابهای معتبر وجود دارد. پارسه، پارسی (به عربی فارسی) تنها بیانگر یک جغرافیای سیاسی است که زادگاه و محلّ سکونت هخامنشیان بود که با نسبت دادن جغرافیای زیستی آنها، یونانی ها و در تاریخ گذشته به آنها و زبانشان که یک زبان ایرانی بوده است "پارسی" میگفتند. مانند امپراطوری پهناور رم شرقی و رم غربی که همه بر گرفته ازیک شهر و منطقهء کوچکی بنام رُم بوده و زبان آنها (لاتین) هم بر گفته از منطقهء کوچک بنام "لاتیوم " در همان حومهء رُم بوده است. اگر بخواهید بر اساس حکومت سیاسی هخامنشیان ( پارسی ها) را بشناسید، تمام جغرافیای فلات ایران، قفقاز، اسیای میانه، آسیای کوچک (ترکیه امروز)، افغانستان، و بسیار جغرافیای دیگر را باید نام ببرید، امّا اگر بخواهید، پروسه شکل گیری ومفاهیم واژهء "پارسی" را در یابید همان جغرافیای غرب، جنوب غربی و جنوب امروز ایران با خلیج فارس است(جغرافیای شمال خلیج فارس) پارسه و پارسی نامیده میشود .
اصولأ فرهنگ ایرانی یک پلورالیسم فرهنگی است که با همه مردمان و فرهنگهای دیگر همزیستی دارد. آقای بهنام ایرانی ها مانند تُرک تباران و اعراب، موازی با فرهنگ و جامعهء آلمانی در این کشور دور خود حصار کشیده اند ؟ بطور یقین نه. ایرانیان نه پان فارس هستند و نه پان ایرانیست، ولی پروسهء شکل گیری ناسیونالیسم الحاقی و تهاجمی پان تُرکیسم و پان عربیسم، باعث شد که ایرانیان هم از خود و در دفاع از فرهنگ و تاریخ و سرزمین خود یک موضع تدافعی در مقابل این دو پان بگیرند. مرکز پان ایرانیست هم در جنوب غربی ایران پا گرفت و امروز هم از همه زمانهای دیگر فعالتر میباشد.

در این مورد در لینک پایین تا اندازه ای به آن پرداخته ام.

http://www.iranglobal.info/node/29685