Skip to main content

مسؤول گرامی کامنت ها، از شما

مسؤول گرامی کامنت ها، از شما
کاوه جویا

مسؤول گرامی کامنت ها، از شما برای کامنتی که در پیوند با دیدگاه من نوشتید سپاسگزارم.
1 ـ آنچه در کامنت بالا آوردم دیدگاه شخصی من درباره ی شیوه ی انتشار کامنت هاست و روشن است که انتظار ندارم که شما همه ی آنها را بپذیرید.
2 ـ ملاک های عدم انتشار کامنت به دید من باید تا جای امکان ملاک های عینی (ابژکتیو) باشند، نه ملاک های فردی (سوبژکتیو) که قابل تفسیر و تابع سلیقه ی فردی هستند. برای نمونه ملاک "توهین آمیز بودن" بسیار عینی تر است از ملاک هایی چون " مسموم کردن جو"، " آزار دهنده بودن"، " جو سازی"، "انحراف بحث" و مانند اینها که ملاک هایی بسیار کشدار و قابل تفسیر از سوی هر شخص می باشند. برای نمونه با ملاک "مسموم کردن جو" در واقع این اختیار مطلق به بررسی کننده داده می شود که هر کامنت و هر جمله یا واژه ای از آن را به میل خود "مسموم کننده ی جو" تشخیص داده، سانسور کند و از سویی هر کامنت براستی

توهین آمیزی را " غیر مسموم کننده" شمرده، منتشر سازد. ملاک "توهین" در فرهنگ جامعه ی ایرانی بسیار شناخته شده تر از "جو سازی" یا "آزار دهندگی" است و در تشخیص سخن توهین آمیز اشتراک نظر بسیار بیشتری میان مردم وجود دارد.
3 ـ اینکه شما در توهین آمیز بودن واژه های " آلت دست و یا مامور و معذور" نسبت به نویسنده ی یک مقاله تردید کرده، آنها را توهین غیر مستقیم نامیده اید، به دید من جای تردید ندارد و انتساب این صفات بیگمان توهین است، زیرا نسبتی برابر با مزدوری برای امری غیر اخلاقی را افاده می نمایند.
4 ـ درباره ی اصطلاحات "پان فارس" و "پان ترک" نوشته اید که حتی المقدور منتشر نمی شوند " مگر آنجایی که واقعا جنبه نظری دارند". این "حتی المقدور" و "مگر آنجایی که واقعا جنبه نظری دارند" شرط هایی کاملاً فردی و سلیقه ای هستند که به شخص مسؤول اختیار مطلق اعمال میل شخصی می دهند.
5 ـ مشکلاتی را که درباره ی نقطه چین کردن واژه های توهین آمیز و انتشار بقیه ی کامنت نوشتید می پذیرم. مسلماً خواندن دقیق تک تک کامنت ها و حذف واژه های توهین آمیز و انتشار بقیه ی کامنت زحمت و زمان می برد. آسان تر آن است که به محض دیدن یک توهین تمام کامنت را حذف و از زحمت بررسی بقیه خلاص شد. اما جنبه ی دیگر این قضیه احترام به خوانندگان و کوشش در بازتاب دادن دیدگاه ها تا جای امکان است. حیف است که کاربری که زحمت کشیده و یادداشتی تنظیم کرده به صرف یک اشتباه به کلی از بازتاب یافتن دیدگاهش محروم شود و دیگر خوانندگان نیز از دیدن نظر او باز بمانند.
6 ـ به دید من یک رسانه ی آزادمنش باید در برابر دیدگاه های کاربران خود تا جای امکان بردبار بوده، از ارسال این دیدگاه ها استقبال کند. هر جا که تضادی میان "آزادی" و "بی نظمی" به نظر رسد، باید این تضاد را تا جای امکان به سود "آزادی" حل کرد.