Skip to main content

شما که ساده اندیش نیستی و

شما که ساده اندیش نیستی و
Anonymous

شما که ساده اندیش نیستی و مطالعه کافی و وافی داری می شود بگویی آک پارتی باید با کدام حزب ائتلاف بکند که موافق تغییر قانون اساسی به نفع سیستم ریاستی باشد؟ چون بزرگترین اوپوزیسون ترکیه یعنی ج.ه.پ در جریان انتخابات وارد یک ائتلاف نانوشته با ه.د.پ شد تا بدین ترتیب ه.د.پ بتواند از سد 10 درصدی بگذرد که گذشت (قضیه مربوط به "امانت اوی" که بارها مورد انتقاد اردوغان و داووداوغلو قرار گرفت). کمال قیلیچداراوغلو هم که بارها تاکید کرده باید مقام ریاست جمهوری در کاخ بماند و در همه مسائل سرک نکشد. م.ه.پ نیز به همچنین و هیچ یک از این دو حزب کوچکترین تمایلی برای عملی شدن اصلاحات مورد نظر اردوغان ندارند. ه.د.پ هم که تکلیفش مشخص است. حالا آک پارتی باید حزب برای ائتلافی که موافق تغییراتش باشد را از آسمان بیاورد؟ با اظهار نظرهای عصبی و پرخاشگرانه که نمی شود قلب واقعیات کرد.

ائتلاف البته تشکیل می شد اگر آک پارتی حسن نیت داشت؛ اما شرطش هم این می شد که مقام ریاست جمهوری در حد تشریفات باقی بماند. حالا هم البته تشکیل ائتلاف محال نیست. همچنانکه دولت باغچه لی گفته که اردوغان دست روی قرآن بگذارد و قسم بخورد تا تشکیل ائتلاف دهیم. مثل اینکه آقا از عملیات جدید اردوغان خوشش آمده. حال آنکه همین آدم قبلا برخورد سردی با داووداوغلو داشت و می خواست تبدیل به «آنا موحالیفت» یا اوپوزوسیون اصلی بشود. به هر حال الان تغییر موضع داده و اعلام آمادگی کرده تا جمع مرتجعین جمع بشود. ولی یقینا حتی در این صورت نیز با اصلاحات مورد نظر اردوغان موافقت نخواهد کرد مگر اینکه بخواهد به آرای انتخاباتیش خیانت بکند که نمی کند. آن قدرها هم خام و بی تجربه نیست.
ثانیا اینکه قدرتها می خواهند جنگ باشد و ترکیه پیشرفت نکند و سلاح نسازد و کلی بافیهای دیگر، ربطی به مانورهای امروزی اردوغان و حزبش ندارد. یکی از همین جنگ افروزان حکومت فعلی ترکیه یعنی آک پارتی است که می خواهد نقش مینی امپریالیست را بازی بکند که البته هنوز برایش زود است و افتضاحاتش در تجهیز داعش و جبهه النصره و مرتجعین دیگر که خود روزنامه های ترکیه (مشخصا روزنامه جمهوریت) دستش را رو کردند. ضمنا ترکیه هنوز فرسنگها و فرسنگها راه دارد تا به لحاظ تولید اسلحه خودکفا بشود. روسیه ی سازنده ایستگاه فضایی هنوز به این مرحله نرسیده و می خواست ناو هلیکوپتربر از فرانسه بخرد که سر قضیه اوکراین نگذاشتند؛ ترکیه که جای خود دارد.
نهایتا اینکه من جایی ننوشته ام درک من از وقایع ترکیه عین حقیقت است؛ لیکن انتظار دارم که نقص را مشخصا نشان بدهید نه اینکه جوری مطلب بنویسید که گویا قصد حالگیری یا تخلیه خود را دارید.