Skip to main content

دوستان گرامی،

دوستان گرامی،
آ. ائلیار

دوستان گرامی،
نظرات خود را بنویسید. همیشه گفته ام باز میگویم تنها به صورت جمعی با نظرات مخالف و موافق میتوان به کشف درستی نسبی دست یافت. درستی مطلق وجود ندارد و در دست هیچکس نیست. مشکلات مال همه است و تنها به کمک هم میتوانیم به عمل و سیاست درست نسبی دست یابیم.

درمورد «حرکت مسلحانه ی کردها» چیزهای لازم را در این مقاله و نوشته های گذشته گفته ام اما باز لازم میدانم از زاویه ای دیگر مختصر به آن اشاره کنم:
مبارزه ی مسلجانه ی کردها تقریبا تاریخ صد ساله دارد و نسبتاً نیز مداوم تا کنون ادامه داشته است . علت آن شرایط جغرافیایی،
تبعیض- میزان پایین شهرنشینی - و تأثیرات جهانی از مبارزه مسلحانه بوده است. ولی مبارزه در آذربایجان در طول قرن مقطعی بوده است. چون شرایط عینی و ذهنی با کردستان متفاوت است. این تفاوت باعث شده ما در «باتلاق مبارزه ی مسلحانه مداوم گیر نکنیم» که نکته ی مثبت است.

مبارزه ی مسلحانه باتلاقی ست که آدم هرچه بیشتر در آن بماند بیشتر فرو میرود. کردها درترکیه بعد از 30-40 هزار کشته به نتیجه رسیدند که به قول اوجالان «باید سلاحها را دفن کرد». اما متأسفانه « نتوانستند قانون عدم پیگرد را بدست آورند» و سرانجام هم مذاکرات شکست خورد. که به زیان هر دو طرف است. بنا برین ترک سلاح و بازگشت به زندگی مدنی مشکل دو طرف و مردمان مختلف است. بهر طریقی باید تحقق یابد. «صلح و بازگشت به مدنیت» استراتژی ست نباید و نمی توان آنرا به خاطر تاکتیکهای غلط طرفین زیر پا نهاد. مثلا عدم حفظ امنیت یاری رسانان به کوبانی یا ترور دو نظامی ترک و یا مانند اینها.

- راه چاره باز گشت و حفظ و ادامه ی استراتژی صلح و مدنیت است. اعمال انحرافی و اشتباهی و تاکتیکی نباید اصل را نفی کند.
طرفی که با فرع غلط اصل درست را نفی میکند به زیان خود و مردم عمل می نماید.

- حرکات ماجرا جویانه ی گروههای مسلح کردها که از ناسیونالیسم سرچشمه میگیرد از عوامل شکست حرکت آنهاست. از جمله در رابطه با ترکمنها. کردها وقتی موفق اند که رضایت ترکمنها را فراهم کنند. با سیاست غلط نمی توان به هدف انسانی رسید.
- مشکل در عدم درک «تطابق وسیله و هدف انسانی» ست. هدف وسیله را توجیه نمی کند. هدف انسانی لازمه اش وسیله ی انسانی ست. ولی در جهان سیاست عمدتا با فرمول ماکیاولی که برای هدف هر وسیله ای را لازم میداند عمل میکنند. سیاست گروههای مسلح کردها هم در برخی حرکات بر این اصل نادرست استوار است. از جمله ترور دو نظامی. که بعدا به عهده نگرفتند.

دید من در سیاست پیرامون آذربایجان آن ست که «هدف انسانی - و وسیله - باید مطابقت داشته باشند.»
و راحتی انسانها اصل است.