Skip to main content

قدرت یک کشور فقط مربوط به

قدرت یک کشور فقط مربوط به
Anonymous

قدرت یک کشور فقط مربوط به مسائل نظامی نیست.بلکه عوامل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی،اقتصاد،شکل هندسی کشور،انسجام ملی و... در کنار قدرت نظامی موثر هستند.به جرات میتوان گفت کمتر کشوری در جهان والبته هیچ کشوری در منطقه قادر نبود حتی برای یکسال چنین تحریمهای همه جانبه که علیه ایران برقرار بود را تحمل کند.

از دوستانی که ترکیه را همریف قدرتهای درجه یک دنیا میدانند میخواهم درباره سناریوی زیر فکر کنند.:
پ ک ک حملات گاه و بیگاه خود را از مناطق شرقی به مرکز و غرب ترکیه و مناطق توریستی به قصد ضربه زدن به صنعت توریسم بکشاند.همزمان رابطه ایران و ترکیه به دلایلی از جمله سوریه تیره شود و ایران صادرات انرژی (نفت گاز برق) به ترکیه را قطع کند(با توجه به لغو تحریمها برای ایران مشکلی ایجاد نمیکند) چنانکه قبلا وسط زمستان چنین کرده بود.در ضمن قوانین سختگیرانه ای برای ورود کالاهای ترک به داخل وضع کند وبرای گردشگران ایرانی متقاضی سفر به ترکیه به بهانه نا امنی محدودیت زیاد قایل شود(سالانه بین بیست تا سی درصد گردشگران ترکیه ایرانی هستند) درآمد سالانه ترکیه حدود 200 میلیارد دلار در سال میباشد که بخشی از آن از توریسم میباشد(در سال 2014 ششمین کشور پذیرای گردشگر بود.....اگر این وضع دوسال طول بکشد چه بر سر اقتصاد ترکیه میاید.؟ این یعنی ضربه پذیری و ضعف یک کشور. مقایسه کنید با ایران که سالها سخت ترین تحریمها را که بعضی از آنها بیش از سی سال برقراربوده اند و در این چند سال اخیر تقریبا از سوی تمام دنیا انجام شد.
هرگز نمیگویم ایران تا ابد در برابر فشار تحریم مقاومت میکرد بحث بر سر میزان ایستادگیست.بعضی کامنت نویسان در این مقاله و مقاله دیگر چنان ازقدرت نظامی ترکیه مینویسند انگار یکی از کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت است.در مورد قدرت اقتصادی این کشور نیز غلو میکنند .مقاله ای از یک اقتصاد دان غربی خواندم که از وجود حباب در اقتصاد ترکیه سخن گفته بود و بدهی 400 تا 500 میلیارد دلاری این کشور را یاد آور شده بود و آینده ای شبیه یونان برای این کشور متصور بود.