Skip to main content

ضرب المثلی هست در ترکی که می

ضرب المثلی هست در ترکی که می
Anonymous

ضرب المثلی هست در ترکی که می فرماید: نئجه سن قانمییم قالاسان یانا یانا! ترجمه تلویحی اش همان خود را به کوچه علی چپ زدن است. یک دشمن خیالی برای خودتان درست کرده اید موصوف به صفاتی مثل پان فارس و پ.ک.ک چی و دشمن ترکیه و مدام به آن حمله می برید. از جنگ جهانی اول و پ.ک.ک و انفجار در اینجا و آنجا گرفته تا هر دشت و دمن دیگری صحبت کردید بجز آن چه مد نظر من بود. اینجا صحبت از به خطر افتادن دستاوردهای سکولاریسم و دموکراسی در نتیجه تمرکز بیش از اندازه قدرت است. بعد از این همه توضیحات و جوابهای خارج از موضوع شما، متاسفانه باید به این نتیجه رسید که همچون کودکان سیاسی قادر به تجزیه و تحلیل این خطر نیستید. عزیز من، گاهی خطر خارجی است (مثل یک باکتری یا قارچ که به بدن حمله می کند) گاهی هم داخلی است (مثل سرطان، ام.اس و ...). اینجا صحبت بر سر یک خطر از داخل نظام سیاسی ترکیه است.

شما بدبختانه قادر نیستید دلایل واقعی درگیریهای اخیر را تحلیل کنید. خیال می کنید چون مثلا پ.ک.ک پررو شده بود درگیری شروع شد. نمی توانید متوجه اهداف پشت پرده این درگیریها شوید، لذا به شعارهای پوپولیستی که داده می شود بسنده می کنید. مثالهای من بیربط نبودند؛ بلکه شما نمی توانید متوجه ربط آنها شوید. ربط آنها را هم جامعه روشنفکری ترکیه می فهمد هم من. روی جلد شماره اخیر نشریه طنز پنگوئن، کاریکاتوری کشیده شده از احمد داووداوغلو که یک برگه نظرسنجی بدست، از یک شهروند این را می پرسد : ببخشید افندی، داریم روی یک تحقیق کار می کنیم. می خواستم بپرسم اگر جنگ بشود، شما به کدام حزب رای خواهید داد (نقل از حافظه).
العاقل تکفیه الاشاره!
اما در دو مورد حق دارید. اولا من از اردوغان نفرت دارم. چون او را دشمن دستاوردهای سکولاریسم و دموکراسی ترکیه می دانم. ولی مریض نیستم که از هر سیاستمدار ترک نفرت داشته باشم، ضمنا جلاد هم نیستم که بخواهم سر به تن مردم نباشد. ثانیا من واقعا عجله دارم. چون از این بحث بی حاصل و بی در و پیکر خسته شده ام. خوش باشید!