Skip to main content

جناب آقای بهنام می گویند

جناب آقای بهنام می گویند
Anonymous

جناب آقای بهنام می گویند مهستی به فارسی شعر گفته اند پس زبان مردم اذربایجان در آن زمان فارسی بوده . در آن زمان زبان شعر زبان فارسی بوده چه برای دربار می گفتند ، چه برای مردم . مگر شما نمی دانید سلطان محمد فاتح زمانی که قسطنطنیه را فتح کرد اولین جمله اش سرودن یک بیت به زبان فارسی بود بدین مضمون :
پرده داری می کند در قصر قیصر، عنکبوت/بوم نوبت می زند بر طارم افراسیاب/ سلطان محدمد فاتح خودش پادشاه بود و برای مدح کسی شعر نمی گفت ولی باز به زبان فارسی شعر گفته ، و همه می دانیم زبان سلطان محمد فاتح فارسی نبوده و ترکی بوده است . لذا مهستی گنجوی هم اگر برای خود و یا اطرفیان هم شعر گفته باشد باز به زبان مرسوم که فارسی بوده شعر گفته است نه به زبان خود و اطرافیانش . اما آقای بهنام قبل از صفویان شعرای زیادی در آذربایجان به ترکی شعر گفته و نثر ترکی نوشته اند. یکی اش همان کتاب دده قورقود .

اما پان فارسها آثاری چون فرهنگ فارسی – تورکی صحاح العجم هند وشاه نخجوانی" (قرن 7 ق) و آثار شاعراني چون حسن اوْغلو, نصير باکويي(قرن 7 ق),قاضی ضرير, برهان الدین، نسيمي,شیخ انوار (قرن8 ق) حقیقی ، حبيبي و ديگران را که بسيار قديمتر از زمان صفويان و به ترکي آذربايجاني است ناديده گرفته تلاش مي¬کنند اين تفکر را بر مخاطبينشان القاء کنند که زبان ترکي از زمان حکومت صفويان زبان مردم آذربايجان و زبان عمومي شده است و اين صفويان بودند که زبان ترکي را رونق بخشيده و رواج دادند, در حالي که ادّعاي اينان کاملاً غير مدلّل و غير منطقي است و آثار مکتوب باقي مانده از سالهاي بسيار جلوتر از دوران صفويان مؤيّد اين واقعيّت است که زبان ترکي از قرنهاي بسيار دور زبان عموم مردم آذربايجان بوده است و صفويان هم تلاشي براي رونق اين زبان انجام نداده¬اند.
در کتاب «دين و دولت در عصر صفوي» هم به نقل از مينورسکي «The middle east» صفحه ۴۵۱ آمده است: «ترکي که زبان شاهان صفوي بود به ايرانيان تحميل نشد و باوجوديکه به دلايل سياسي شاه اسماعيل يکم اشعار خود را به ترکي مي¬سرود, از بيشتر ترک شدن ايران جلوگيري شد. . . ».ضمنا آقای ایستا میگویند : آقای راشدی گفته زبان ترکی برتر از فارسی است " من در مطلب آقای راشدی به چنین مطلبی بر نخوردم .ضمنا آقای راشدی مقاله ای به ترکی نوشته با دلیل و مدرک که نام استانبول قدیمی تر از قسطنطنیه است و یونانیان قبل از فتخ استانبول به دست امپراتورب بیزانس آنرا استانبول می نامیدند بعد از بیزانس قسطنطنیه ( کنستانین پل ) نامیده شده است .