Skip to main content

Anonymj گرامی،

Anonymj گرامی،
اژدر بهنام

Anonymj گرامی،
1- فکر نمی‌کنم من گفته باشم که فردوسی بی‌گناه بوده است. احتمالا هم بسیار ضد زن بوده. و تصور من هم این است که شدیدا ضد عربها بوده. ولی فکر هم نمی‌کنم که ما امروز، در قرن 21 بتوانیم با حلق‌آویز کردن فردوسی، مساله‌ای را حل کنیم!
2- من آقای راشدی را نمی‌شناسم ولی مقاله ایشان را خواندم و از ایشان هم تشکر کرده و در ضمن بخشی از مسائلی را هم که به نظرم می‌رسیدند، مطرح کردم. فکر هم نمی‌کنم که کوچکترین بی‌احترامی به ایشان کرده باشم. اگر به ایشان بی‌احترامی کرده‌ام، لطفا به من نشان بدهید تا صمیمانه از ایشان پوزش بخواهم.
3- متاسفانه چندی پیش در همین سایت شاهد درگیری‌های لفظی شدید و حتی فحاشی بر سر مساله مجسمه فردوسی بودیم و پیش از آن هم شاهد این برخوردهای هیستریک و فحاشی بر سر شعرهای فردوسی بوده‌ایم. این برخوردها از جانب ناسیونالیستهای افراطی دو طرف صورت گرفت.

آقای راشدی در این مقاله، مساله شعرهای فردوسی را مطرح کرده‌اند که البته حق ایشان است ولی من هم به عنوان یک خواننده، حق نقد آن را برای خودم قائلم. من در نقد این مساله، از اصطلاح کلی "دعواهای ناسیونالیستی" استفاده کرده‌ام.
4- ناسیونالیسم واقعیتی انکارناپذیر است که در جهان و در کشور ما وجود دارد و یک گرایش فکری – سیاسی است. تصور نمی‌کنم که ناسیونالیست نامیدن یک نفر بی‌احترامی و یا توهین به او باشد.