Skip to main content

ائلیار گرامی،

ائلیار گرامی،
فانون

ائلیار گرامی،
شما از موضعی ذاتگرایانه وارد بحث هویت می شوید و تصور می کنید که «ترک» هویت اصیل، تاریخی، تغییرناپذیر و اذلی-ابدی آذربایجانیها بوده و هرکسی که خودش را آذری می نامد از اصل خویش منحرف شده و حالا وظیفه ماموران امر به معروف و نهی از منکر است تا این منحرفین را به هویت اصلی و اصیلشان بازگردانند. این نوع نگرش به هویت قریب دستکم سه دهه است که رد شده است. این نوع نگرش در زیر کاتگوری «ذاتگرایی» قرار می گیرد که در دیسکورس نژاد/قومیت شاخه ای از نژادپرستی محسوب می شود.
در رابطه با آمار و ارقام،

در رابطه با آمار و ارقام، هر وقت یک سرشماری علمی در آذربایجان صورت گرفت و از مردم خواسته شد تا از میان چهار کاتگوری هویتی رایج در آذربایجان (آذری/ترک/آذربایجانی/ایرانی)، گزینه مورد پسندشان را انتخاب کنند، جواب دقیق پرسش شما بدست می آید.
متد دیگر آن است که پژوهشگران متونی را که مثلا طی پنجاه سال گذشته توسط آذربایجانیها و در مورد موضوعات و مسائل آذربایجانیها منتشر شده اند (از شعر و ادبیات گرفته تا فرهنگ و سیاست و غیره) مورد بررسی قرار بدهند و نسبت و نحوه کاربرد آذری را در رابطه با واژه ترک به مثابه عناوین هویتی مقایسه نمایند. آن موقع نیز یک تصویر نسبی بدست می آید.

راه سوم نظرسنجی های محدود مکانی-زمانی است. شما می توانید مثلا به خوانندگان آذربایجانی ایرانگلوبال رجوع کنید و از آنان بخواهید تا از میان چهار کاتگوری هویتی رایج در آذربایجان (آذری/ترک/آذربایجانی/ایرانی)، گزینه مورد پسندشان را انتخاب کنند. آن موقع نیز جواب نسبی پرسش شما بدست می آید.
اینکه واژه ترک در میان روستائیان مسن کاربرد زیادی دارد، کاملا درست و منطقی ست. ولی استفاده از واژه آذری نیز در میان تحصیل کرده ها، جوانان و قشر شهرنشین گسترش چشمگیری داشته است.