Skip to main content

جناب آقای بهنام شاید این شرح

جناب آقای بهنام شاید این شرح
Anonymous

جناب آقای بهنام شاید این شرح حال از مهستی بتواند تا حدودی در خصوص سوال شما راهگشا باشد. با یادآوری اینکه شهر خجند در ولایت سغد تاجیکستان امروزی و حوزه نفوذ زبان دری قرار دارد.
در ادامه...

مهستی از زنان نامور و سخنور است . او زنی شاعر در قرن پنجم و ششم هجری است که هنوز هم همتایی نیافته .اعتماد السلطنه نام اصلی او را منیژه می داند و مهستی را لقب وی آورده . تاریخ تولد او احتمالا 491 قمری می باشد .
پدر فقیه او مورد احترام در شهر """خجند""" و در دربار پادشاهان بود ؛ وی مهستی را در چهارسالگی به مکتب خانه فرستاد وی استعدادی سرشار داشت ، و احتمالا بعد از مرگ پدر ، مهستی با مادر خود به شهر گنجه رفته است .
مهستی به حسن صورت و زیبایی جمال مشهور بوده است .
وی زنی بود که گمنام ماند.
شعر های او حکایت از این دارد که این زن فرزانه در دوران حیاتش ، رنج های بسیار کشیده است .
تاج الدین امیر احمد ، پسر خطیب گنجه ، عاشق مهستی می شود و خطیب ، پدر تاج الدین که علاقه پسرش به مهستی را دریافت ، به آزار مهستی پرداخت و مهستی با دلی پر درد گنجه را ترک کرد و به بلخ و سپس به مرو رفت و در آن جا به ندیمی سلطان سنجر برگزیده شد . اما این عشق به سرانجام رسید و به ازدواج تاج الدین و مهستی رسید .
شیخ فرید الدین عطار ، نام مهستی را در الهی نامه خود آورده است .
وی در علم موسیقی نیز ، مانند شاعری به درجه استادی رسیده است .
وی در سال 576 قمری ، چند ماه پس از مرگ نظامی ، چشم از جهان فرو بست و پیکرش را در کنار مقبره نظامی به خاک سپردند .
در سال 1301 شمسی ، اندیشمندان گنجه ، مدفن نظامی را حفر کردند تا جسد وی را به شهر گنجه ببرند ، در این عملیات ، آن ها ابتدا به جسد مهستی برخوردند که در تدفینش ، احترامات فراوان رعایت شده بود .
منبع: واحدی ، حمیده ،زندگی و شعر شاعران ، نشر دنیای نو ، تهران ، 1389