Skip to main content

جناب Direnc Minelli،

جناب Direnc Minelli،
Anonymous

جناب Direnc Minelli،
1. "آویزه گوش کردن" به هیچ وجه توهین نیست بلکه اصطلاحی است رایج به معنی در خاطر نگه داشتن.
2. اینکه اشتباهات املایی و دستوری شما و همفکرانتان به دلیل داشتن زبان مادری غیرفارسی است درست نیست. من دوستان آذربایجانی دارم که فارسی را بسیار عالی مینویسند و بسیاری از بهترین شاعران و نویسندگان فارسی نویس آدربایجانی و دارای زبان مادری ترکی بوده اند. علت بدنویسی در یک کلام کم سوادی و نداشتن مطالعه است و فارس و ترک ندارد.
3. آنچه درمورد ادبیات ترکی گفتید درست است و من هم خبر دارم که آثار ارزنده ای به زبان ترکی آذری هست. اما اینکه مانند آقای حسن راشدی با جعل واقعیات اصرار کنیم که زبان من ارزش بیشتری دارد و چنین و چنان تر است واقعا کار ناپسند و تعصب قومی کور است. همه زبانها و فرهنگ ها احترام دارند. اینکه کسی بگوید فرهنگ من از فرهنگ شما بالاتر است سطح فکر پایین گوینده را

میرساند. اینکه شما به غلط شعرهایی را به فردوسی نسبت میدهید و او را زن ستیز و ترک ستیز میخوانید نیز اثر همین تعصب قومی است. کسی که تخصصی در ادبیات فارسی ندارد و یک پاراگراف بدون غلط املایی و دستوری نمیتواند بنویسد چرا اصرار میکند درباره فردوسی نطری بدهد که کارشناسان و دانش آموختگان ادبیات و تاریخ آن را رد کرده اند؟ علت این اصرار جز تعصب قومی و کینه ضد فارسی و ضد ایرانی چه چیز دیگری است؟