Skip to main content

تاکتیک «تسخیر مکان در تاریخ

تاکتیک «تسخیر مکان در تاریخ
آ. ائلیار

تاکتیک «تسخیر مکان در تاریخ -و انطباق آن با بافت جامعه ی کنونی» به چه معنی ست؟
آشوری ها در اورمیه یا در ترکیه و آذربایجان غربی نشانه ی دولت آشوربانی پال است که همسایه ی آذربایجان بود. یا ارمنی ها نشانه ی همسایه آذربایجان دولت ازمنی در تاریخ است.

با وجود ارمنی یا آسوری در آذربایجان که ریشه ی کوچ تاریخی دارند اگر ادعا شود که در گذشته بافت اجتماعی عمده در آذربایجان ارمنی یا آسوری بود- این را تاکتیک «تسخیر مکان در تاریخ -و انطباق آن با بافت جامعه ی کنونی» میتوان گفت. آسوریان و ارمنی ها زمانی با ما همسایه بودند و کوچها هم طبیعی بود. این «همسایگی و کوچ ها» را آذربایجان با فارسها هم داشت. علاوه بر این که آذربایجان تحت حکومت ساسانیان هم بود.و کوچ ها نیز طبیعی بود. اکنون نمی توان با وجود چند ده ارمنی یا آسوری یا فارس ادعا کرد که «بافت عمده ی جامعه آذربایجان در تاریخ، زمان حکومت آسوریان-ارمنی ها-فارسها » ترک نبود-مثلا ارمنی-آسوری- یا فارس بود. به علت وجود دهات آنها که اکنون هست. کسروی و کسرویستها این تاکتیک را بکار میگیرند.
در زمان ساسانیان و آغاز حکومت اسلام جامعه ی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان کنونی عمدتا ترک بود. گرچه اقوام دیگر نیز از راه کوچ در آذربایجان بودند. و گروههای اقلیت را تشکیل میدادند. نیروی جنگی عربها در آذربایجان شمالی و جنوبی با قشون ترک درگیر بود که عاقب به اسلام گرویدند.
« معاویه گفت خداوند ترا خیر دهاد از حال آذربایجان بگو!
عبید بن شریه [جهان گرد یمنی]: آذربایجان سرزمین ترکان است و ترکان درآن گرد آمده اند...»کتاب التیجان-ص 402- کتاب رئیس نیا ص 901.