Skip to main content

با سلام.یکی از منابعی که در

با سلام.یکی از منابعی که در
Anonymous

با سلام.یکی از منابعی که در مقاله به آن اشاره شد کتاب التیجان است لازم دیدم در این خصوص مطالبی از دوستی اندیشمند را بیاورم.لازم به توضیح است تصویر صفحه مورد نظر را نتوانستم اینجا بیاورم.

کتاب «التیجان» نوشته «ابن هشام» بیش از «1200 سال پیش» در وصف یک خاندان عرب حاکم بر «یمن» نوشته شده است.
در صدر اسلام شخصی به نام «عبید» در حدود «1350 سال پیش» بخشهایی از تاریخ فتوحات اعراب را به رشته تحریر در آورد که قسمتهایی از آن امروزه باقی مانده است.
اخبار عبید در طول قرنها بارها مورد استفاده نویسندگان مختلف (از جمله ابن هشام) قرار گرفته و نویسندگان مختلف با افزودن حاشیه ها و نکات تکمیلی آن را چاپ کرده اند. خوشبختانه همه این نکات افزوده شده داخل خط فاصله ( - - ) درج شده اند و کاملا نشان میدهد که خارج از متن باستانی اخبار عبید است.
در تصویر , صفحه مورد نظر آقایان از کتاب التیجان را ملاحظه میفرمایید.
در بخشی از اخبار عبید که ناشر آن را حدود 60 سال پیش چاپ کرده است مطلبی در مورد آذربایجان ذکر گردیده.
خطوطی که با رنگ سبز مشخص شده اند (و خود آقایان فقط این قسمت را مورد استناد قرار میدهند) پس از اینکه از آذربایجان به نیکی یاد شده در داخل خط فاصله آمده است : «آذربایجان ترک است و همگان به آن اتفاق نظر دارند»
ولی نکته غم انگیز برای پانترکان که ظاهرا وقت این رو ندارند تا اسنادی که ارائه میدهند را قبلا مطالعه بکنند تنها دو کلمه قبل از این متن است (که با رنگ قرمز مشخص شده) عبارت «فی مائه الف» در زبان عربی یعنی «سال 1100 هجری».
این یعنی در متن سندی که ایشان ارائه میدهند , آمده که این صحبتها در سال 1100 هجری مطرح شده (حداکثر 300 سال پیش نه 1350 سال پیش) علت این تناقض این است که اخبار عبید مانند تمام اسناد تاریخی با تصحیح های مختلف به یادگار مانده و همانطور که ذکر شد هر تصحیح کننده نکات مورد نظر خود را به آن افزوده که در این مورد ترک بودن آذربایجان در داخل خط فاصله ذکر شده است.
نکته مورد تناقض دیگر این است که اخبار عبید 1350 سال پیش نوشته شده در حالی که فتح آذربایجان حدود 150 سال پس از مرگ وی رخ داده و این خود ثابت میکند ترک بودن آذربایجان در نسخه اخبار عبید نیامده و این حرف تصحیح کننده اخبار عبید است.