Skip to main content

آقای اژدر بهنام،... لطفأ

آقای اژدر بهنام،... لطفأ
ناصر کرمی

آقای اژدر بهنام،... لطفأ بنویسید که در کدام جلد Brockhaus و صفحهء چند آورده شده است که زبان تُرکی با زبان سومری خویشاوندی دارد. چرا که من بعضی از مطالب و کتاب را از انتشارات Bertelmann که انتشارات Brockhaus را هم برعهده داشت سفارش میدهم. ...

معتبرترین کتاب و اثر در مورد ورود و تأثیر گذاری مردم تُرک تبار در قفقاز و آناتولی یک رویداد نامهء مستند و مصور از Matthäus von Edessa میباشد که تاریخ نوشتاری ورود مردم تُرک تبار را به ترکیه امروز یادداشت کرده است و آنهم از سال 1018 میلای است، قبل از آاین تاریخ مردم تُرک تبار در خاورمیانه نبوده اند تا چه رسد به سومری ها.
واژنامه و مجموعهء دانستنیها مانند بروک هاوس پیوسته در تغییر و تحول هستند. و نمیشود به آنها اعتماد کرد.
امّا دکتر Wolfgang Ekkehard Scharlipp تُرک شناس، تبت و هند شناس، استاد دانشگاه در دانشگاههای آلمان، سویس، و نیکوزیا ، همهءِ داده هایی را که زبان تُرکی با تمدنهای بین النهرین خویشاوندی داشته را مردورد میشمارد و تازه حروف و الفبایی را که به تُرکی نسبت میدهند را متعلق به به زبان یونانی و ایرانی میداند. و تمامی سنگ نوشته و کتیبه های تُرکی را جعلی و نوساز ارزیابی کرده است.
سومر شناسان و تُرک شناسان بسیاری هم هستند، که اقوام و تیره هایی را که تُرک تباران در قفقاز، در آسیای کوچک در آناتولی و در بین النهرین بخود نسبت میدهند، همه از مردمام هند و اروپایی و یا ارمنی و یا سامی هستند و هیچگونه ربطی به مردم تُرک نداشته و ندارد.
وقتی همهء این دانشمندان بر این عقیده هستند که مردم تُرک دارای ساختار سیاسی خاصی نبودند و فرهنگ و تمدن ویژه ای را با خود نیاوردند، چطور میشود زبان منزوی آنها با زبان تمدنهای شش گانه چندین هزار ساله پیوند داشته باشد،
زمانی هم فرضیه بر این بود که زبان تُرکی از خانوادهء زبانهای کره ای و یا ژاپنی است، ولی همه امروز مردود شمرده شده و از لحاظ علمی بی اعتبار است. پیوند زبان تُرکی و سومری بی اعتبارترین ادعایی است که در تاریخ آورده شده است.
آقای عباس جوادی از رهروان احمد کسروی است و خیلی بیشتر مطالب در مورد تُرک تباری میداند و تلاش بر آن دارد که از رسوایی بیشتر جلوگیری کند.