Skip to main content

خانم سویل سلیمانی، .... در

خانم سویل سلیمانی، .... در
ناصر کرمی

خانم سویل سلیمانی، .... در آلمان هم بارها این اتفاق برای من و شاید دیگران هم اتفاق افتاده است. که وقتی هویّت خود را ایرانی معرفی میکنیم، فورأ میگویند بله ایران،.. پرشین، پرزین و در ادامه میگویند... بله سرزمینی باستانی و فرهنگ و تمدن ساز. نسبت دادن پرشین به شما بیان یک نوع ادب و احترام شایستهءِ فرد به شما بوده است و یا جلب کردن نظر شما بخود بوده است .البته معمولأ طبقه آکادمیک و با شناخت هستند که چنین مطالبی را مطرح میکنند. افراد کوچه و بازار عادی نبوده اند.
راه مناسب این هست که شما خود را ایرانی معرفی کنید، چون تابعیّت یک جغرافیای سیاسی و یک سرزمین با تاریخ حداقل 2500 ساله بنام ایران را دارید، و اگر طرف مقابل دقیق تر شد و کسب اطلاعات بیشتری در خواست کرد، ....


حقیقت را بگویید که گذشتگان شما از قرن 12 به ایران مهاجرت کرده اند و در استانی از ایران مستقر گردیده اند و تا کنون از احترام خاص برخوردار بوده اند.
اینکه شما خود را تُرک آذربایجان جنوبی یا شمالی و یا ترکیه معرفی کنید، به یکبار کاسه و کوزه ها را بهم می ریزید و زیر پای فرهنگی و نگاه اجتماعی خود را خالی میکنید. در یک کلام موقعیّت شخصیّت خود را بد به نمایش میگذارید. طرف مقابل سریع به این می اندیشد که تابعیّت آمریکایی گرفتن این خانم هم صرفأ برای استفاده و سوء استفاده از موقعیّت های این سرزمین آمریکا ست و اگر بخواهد کمی دریده و بی با ادبی و یا با هوشیاری با شما بر خورد کند، حتمأ خواهند پرسید، پس این شناسنامهء و پاسپورت ایرانی در دست شماست به چه مناسبت هست ؟ اگر تعلقی به سرزمین ایران ندارید، چرا از آن بیرون نمی روید و آنرا ترک نمیکنید ؟ چرا ترک تابعیّت ایران را نمیکنید و به همان آذربایجان شمالی و یا ترکیه نمی روید ؟.
خانم سویل سلیمانی یک سئوال.... اگر شما با پاسپورت آمریکایی به فرانسه، آلمان، ترکیه، شاخ آفریقا و یا هر کجای دیگر مسافرت کنید اگر از شما بپرسند، کجایی هستید جواب میدهید که تُرک آذربایجان جنوبی و یا شمالی و یا ترکیه هستید ؟ از همهء اینها گذشته تُرک نامیدن خود آذربایجانی شمالی و یا جنوبی و یا ترکیه چه امتیازی را برای شما به ارمغان خواهد آورد ؟، جز اسلامگرایی 500 سالهء تاریخ تُرک تباری ؟ بجز اینکه نفر طرف بحث شما به نشانهء پشیمانی از امتیاز بیجایی که به شما داده است، با پس گیری آن نفسی سرد فرو خواهد برد و تُن صدا و رنگ صورتش به نشانهء نا امیدی تغییر خواهد کرد !!!.

ببینید خانم سلیمانی .... گذشتگان و نخبگان شما با همین قشری نگریها و با این استدلهای پوچ و نافرمانی های مدنی بدون پشتوانه غیرتی قبیله ای و تاریخ سازی جعلی، روزگاری و عمری را مفت و مجانی گذراندند و نتیجه ای نگرفتند و امروز جز یک شعار بی محتوا دست خالی درمانده در میدانی بدون جهت و بی هویّت ایستاده اند، و موقعیّت مردم تُرک را در خاورمیانه و بویژه موقعیّت مردم تُرک آذری را که از احترام خاص و جدأ ویژه در ایران برخوردار بودند را به خطر جدی انداخته اند و به بحران جدی کشانده اند.
پیشنهاد من به شما این است، از این مسائل متافیزیک و بی نتیجه دست بکشید و مسیر راه و روش عقلانی زندگی خود را در پیش گیرید تا برای همنوعان خود از هر قوم و قبیله مؤثر واقع شوید، احساسات غیرتی قبیله ای آدم را کور و خوار و ذلیل و از پذیرفتن حقیقت ها باز میدارد.
در پایان خانم سویل جهت اطلاع شما، ایران مانند یعضی از کشورهای جهان مانند آلمان دارای دو نام بود،: " نام درونی ایران" و نام بین المللی " پرشین" که سال 1935 میلادی بدستور رضاشاه کبیر نام بین المللی پرشین برداشته شد و این سرزمین هم در دورن و هم در عرصهء بین المللی "ایران" است. از این گذشته مفهوم گذشته و امروز و فردای" واژه های ایران" و پرشین" جدا از هم نیستند، کلمهء ایران یعنی "سرزمین آریایی ها، یعنی جغرافیای مسکونی آریایی ها" ، و پرشین که برگرفته از جغرافیای غرب، جنوب غربی، و جنوب ایران هست، هم قومی آریایی و شاخه ای از ایران و زیر مجوعه ای از آریایی ها و در واقع شاخ و برگی از " ایران" میباشد. در نهایت دو واژهء " ایران" و پرشین" یکی دیگری را تکمیل میکند و یکدیگر را نفی و یا انکار نمیکند. تندرست و پایدار باشید.