Skip to main content

در آذربایجان ایران تاریخ شما

در آذربایجان ایران تاریخ شما
Anonymous

فردی بنام جم می نویسد : " من ترکم! اصل و نسبم ترکند. و تاریخشان به هزاره های دور میرسد، و اجداد آنان نیز ترک هستند . "
در پاسخ باید بگوییم در ترکستان یعنی مغولستان و سیبری و یاقوتستان ( که محل زندگی یاکوت ها یعنی اصیل ترین ترکها می باشد ) شما دارای تاریخ بسی طولانی هستید اما در آذربایجان و ایران اصل و نسب شما به 300 سال پیش برمی گردد. در این زمان بود که قزلباشهای ترکمن صفوی در آذربایجان ساکن شدند و دست از چادرنشینی و ییلاق قشلاق برداشتند. ترکها تا پیش از صفوی هیچگاه یکجا نشین نبودند نه در ایران نه در عثمانی بسیاری از ترکها از زدگی در شهرها متنفر بودند و حتی شاهان آنها در دشت و صحرا خیمه خرگاه شاهانه برپا می کردند!

در آذربایجان ایران تاریخ شما به هزاره های دور بر نمی کردد بلکه به هزاره ها ( یعنی شاخه ای از مغولها) و ترکمنها برمی گردد. زبان ترکی آذری نیز لهجه ای از ترکمنی می باشد که غلظت آن بخاطر اختلاط با مردم بومی گرفته شده است. دلیل ترک شدن آذربایجان بخاطر دیر یکجا نشین شدن ترکمنهای قزلباش آمده از آناتولی می باشد اگر شما هم در صده های زودتر یکجانشین می شدید مثل اکثر ترکها و عربهایی که در سرتاسر ایران ساکن شدند و در جمعیت بومی حل شدند، زبان ترکی را از دست می دادند. امروز هم با تمام مهاجمات ترکی و مغولی به آذربایجان به احتمال زیاد نژاد ترک در اقلیت است هر چند بیشتر از سایر نقاط ایران است اما باز هم اکثریت مردم خون ایرانی دارند و باید زبان مهاجمین را با شجاعت کنار بگذارند وبه زبان نیاکان خود یعنی فارسی بازگردند.
نظریه زبان آذری مربوط به زبان آذربایجان در هزار سال پیش می باشد امروز که مدارک و اسناد زیادی از رواج لهجه ای از فارسی در آذربایجان دارد باید بر احیای زبان فارسی در آذربایجان تاکید داشت.