Skip to main content

آقای نوکلی عزیز

آقای نوکلی عزیز
محمدرضا لوایی

آقای نوکلی عزیز
1- سئوال کردن سنت پسندیده ای است که مبانی دموکراسی یادمان داده است و جواب دادن نیز حرمت به مبانی دموکراسی است. این خوب است. اما باید سعی کنیم که نحوۀ سئوال کردن هایمان به بازخواست و بازپرسی ها تبدیل نشود که اصول حرفه ای ما را به زیر سئوال خواهد برد.
2- می شود خواست حداکثری ما و خواست حداقلی پ ک ک (!) را بشکافید؟ خواسته ها چه حداقل و چه حداکثر مجاری حقوقی خاص خود را دارند. آیا ما هر روز ده - بیست نفر از نظامی ها و مردم بی گناه را جهت رسیدن به خواسته های به تعبیر شما نامشروع خود می کشیم؟ همۀ جهان و مجامع بین المللی پ ک ک را تروریست می دانند و شما بهتر است از مجامع بین المللی نیز دلیل این تروریست نامیدن پ ک ک را جویا شوید. آنها به شما خواهند گفت که به هوا پراندن انسان های بی گناه با تن ها بمب و با اسلحه های گرم یک عمل تروریستی است. کشتن نیروهای نظامی

یک کشور یعنی اعلان جنگ کردن. به تعبیر خود شما نباید یک بام و دو هوا بود. بین طرح یک مسئله با اعلان جنگ کردن تفاوت های زیادی وجود دارد. تاکید می کنم که این جملۀ آخر را دقیق بخوانید و درباره اش بیندیشید.
3- داعش اعلام کرده است که همۀ شیعیان را می کشد. این درست. اما نباید فراموش کرد که داعش فعلن مشغول سنی کشی و عرب کشی است. فرموده اید " هر انسان آزاده ای می باید از این سازمان شبه فاشیستی ( داعش ) نه تنها فاصله بگیرد بلکه با ان در حد خود مبارزه کند". در این گفتۀ شما شکی نیست و ما همه باید با چنین سازمان های شبه فاشیستی به زعم شما و فاشیستی به نظر بنده مبارزه کنیم. اما فراموش نکنید که نحوۀ عملکرد تروریسم پ ک ک نیز فاشیستی است و شما نباید در ذهنتان فاشیسم را به خوب و بد تقسیم کنید.
4- اردوغان بنا به قول منتقدانش یک نیمه خدا که نیست. سیاست های غلط اردوغان در مسائل داخلی و خارجی همین پیامدها را داشته است. من مدافع اردوغان نیستم. اما فراموش نکنید که همین ح د پ و خواهر زادۀ عبدالله اوجالان که الان بر مجلس نزول اجلال فرموده اند مدیون سیاست های اردوغان هستند. این اردوغان بود که در قبال مخالفت احزاب ملی ترکیه با سیاست هایش به تقویت ح د پ برخاست. با همۀ این تفاصیل خود شما به خوبی علت حمایت من از نحوۀ نگرش ترکیه را بیان کرده اید: " ترکیه تنها کشور دمکراتیک اسلامی..."
5- سئوال دیگر شما را خود دولت ترکیه که شما متمدنش نمی خوانید جواب داده است. هم در تریبون ها و هم در عمل دولت ترکیه از دفاتر ح د پ نگهداری می کند و شمار بیشتری از افراد و مردم را در این خصوص دستگیر کرده است. اما شما این موضوع را نادیده می گیرید. و باز نادیده می گیرید خشم مردم ترکیه را که از کشته شدن هر روزۀ فرزندان بی گناهش زاده می شود. طبیعی است بین خشم عمومی و احساسی مردم با عملکرد منطقی دولت فاصله تفاوت هاست.
6- من خشونت را با همۀ اشکالش طرد و محکوم می کنم. مقالۀ بنده در نکوهش اعمال تروریستی است و پیوسته این گونه اعمال را محکوم خواهم کرد. در هر نقطه ای از جهان و در هر کشوری این گونه اعمال قابل توجیه نیستند. شما از یک سو روش و مش نظامی پ ک ک را محکوم می کنید و از سوی دیگر از ترکیه می خواهید که راه مذاکره با آنها را در پیش بگیرد. این تناقض فکری زیبندۀ یک نویسندۀ سیاسی نیست.
7- " دوست گرامی در سیاست سخن اصلی را نیرو می زند و نه شعار و ادعای حداکثرهیجکدام کار ساز نیست " . این سخن شما به نوعی تایید تروریسم پ ک ک است و نیز به نوعی کنایۀ متناقض به ما. یعنی اینکه ما ادعای کثرت داریم و نیروی نظامی نداریم. در حقیقت خوتان نیز سربسته و البته به طور علنی این را به مردم آزربایجان پیشنهاد می دهید که بروید و مسلح شوید که سخن اصلی را نیرو می زند !
8- نوشته اید: " شما قبل از اینکه سیاستمدار باشید یک روزنامه نگارید ولی توجه کنید که دنباله روی از سیاست دولت های خارجی عواقب خوبی برای یک نویسنده ویا روزنامه نگار و سیاست مدار ندارد."
افتخار می کنم که یک روزنامه نگار مستفل هستم و افتخارم این است که دنباله روی سیاست های هیچ دولتی نبوده ام و نیستم. دوباره افتخار می کنم به اینکه همیشه دولت ها و بعضی از نویسندگان به من پیوسته از عواقب کارم حرف زده و به من هشدار داده اند. همین حرف را من در داخل ایران از زبان مخالفان بسیار شنیده ام و از زبان شما شنیدن نیز متعجم نمی سازد. لطفا یک بار دیگر همین سطر آخر خودتان را با دقت مطالعه کنید و در آن دقیق بیندیشید.
با احترام