Skip to main content

در منطقه برای خود جایگاهی باز

در منطقه برای خود جایگاهی باز
Anonymous

در منطقه برای خود جایگاهی باز کند و جریانی مانند پ ک ک عملاً در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد با رژیم جمهوری اسلامی دربیفتد.
البته نکته ظریفی که در این مورد وجود دارد این است که به‌رغم این‌که پ ک ک به‌عنوان یک پروژه چندملیتی ریشه‌های طویل و درازی در مراکز قدرت جهانی دارد ولی بنا به ایجاب شرایط و شاید هم بنا با صلاح‌دید همان مراکز در حال حاضر جریان اصلی و حاکم پ ک ک با جمهوری اسلامی دارای روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگی است. در سایه این ارتباط نزدیک است که جمهوری اسلامی توانسته است هم از پ ک ک در مقابل ترکیه به‌عنوان یک اهرم فشار استفاده کند و هم جریان‌های کرد ایرانی را تا حد زیادی به حاشیه براند. همچنین جمهوری اسلامی توانسته است با استفاده از این قرابت برخی محافل ضد جمهوری اسلامی داخل پ ک ک را نیز، که بعضاً باعث درگیری‌هایی بین گروه‌های مسلح نزدیک با این محافل با نیروهای مرزی ایران

تا حد زیادی خنثی کنند. البته ازآنجایی‌که صحنه‌گردانان اصلی پ ک ک دوستی بلندمدت ایران و پ ک ک را نمی‌خواهند و فقط لازم می‌بینند تا در بعضی شرایط اضطراری مانند هفته‌های اخیر ایران نقش ناجی پ ک ک را بازی کند، از تصفیه محافل ضد جمهوری اسلامی داخل پ ک ک جلوگیری می‌کنند تا به زمانش از آنان نیز استفاده کنند.
باری در این شرایط به نظر می‌رسد مطرح‌شدن کانتون سرو در کنار کانتون های گوَر و جیزره در کوتاه‌مدت صرفاً جنبه تبلیغی عقیدتی داشته و برای مصرف داخلی پ ک ک مطرح می‌شود. پ ک ک فعلاً قصد عملیاتی کردن پروژه کانتون سرو را نخواهد داشت زیرا در حال حاضر همکاری اطلاعاتی – لجستیکی با ایران برای پ ک ک جنبه حیاتی دارد و امکان به خطر انداختن این همکاری برای پ ک ک وجود ندارد. ولی البته این بدان معنی نیست که قندیل و صحنه‌گردانان پشت‌صحنه‌اش در صورت ایجاب و مهیا شدن شرایط پروژه کانتون سرو را عملیاتی نخواهد کرد.
ولی پ ک ک در هفته‌های گذشته به‌عنوان تست و عملیات آزمایشی پروژه کانتونهای گور و جیزره را کلید زد. این دو شهر انتخاب شدند چون موقعیت جغرافیایی هر دو شهر ازنظر پ ک ک استراتژیک است. جیزره در نقطه صفر مرزی سوریه و متصل به کانتون جزیره در سوریه می‌باشد. یوکسک اووا (گور) نیز در نقطه صفر مرزی ایران و متصل به سرو می‌باشد.
لازم به ذکر است قصد پ ک ک برای چنین پروژه‌ای جدیداً اتخاذ نشده است. مسئله خودگردانی دمکراتیک به‌عنوان نقشه راه پ ک ک / ک ج ک در سال ۲۰۰۷ در تفاهم‌نامه ک ج ک قیدشده است. که اولین نمونه‌های آن در سوریه عملیاتی شد. درواقع پ ک ک به مرکزیت قندیل هیچ‌گاه خواستار صلح با ترکیه نبوده است و دو سال نیم آتش‌بس موسوم به روند صلح (باریش سورجی) صرفاً با ابتکار دولت ترکیه و اصرار عبدالله اوجالان (که در شرایط اسارت تمایلی زیادی به تفاهم با دولت ترکیه از خود نشان داده است) برقرارشده بود. ولی پ ک ک در این مدت نه‌تنها طبق مفاد قرارداد آتش‌بس نیروهای مسلح خود را از خاک ترکیه خارج نکرد بلکه از این دو سال نیم به‌عنوان فرصتی برای تجدید ساختار و تجهیز استفاده کرد. چنانکه منابع اطلاعاتی ترکیه ادعا می‌کنند پ ک ک در این دو سال نیم قریب هشتاد هزار اسلحه و صدها تن مواد منفجره در مناطق جنوب شرق ترکیه انبار کرده بوده است. که البته ساده‌لوحی خواهد بود اگر انگاشته شود که چنین نقل‌وانتقال عظیمی از چشم سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی ترکیه پنهان مانده است. چنانکه بنا بر اذعان همان منابع اطلاعاتی بخش اعظم این مهمات انبارشده در روزهای اول نقض آتش‌بس توسط حملات هوایی ارتش ترکیه نابودشده است و نه‌تنها فایده‌ای برای پ ک ک نداشته است بلکه مقادیر زیادی از منابع مالی پ ک ک به هدررفته است و تعداد زیادی از عوامل آن در این حملات هوایی کشته‌شده‌اند.
ه‌هرروی پروژه کانتونهای گوَر و جیزره کلید خورد و عوامل مسلح پ ک ک (منسوب به سازمان جوانان پ ک ک موسوم به “ی د گ – ح”) به کمک شهرداری‌های محلی که در کنترل منسوبین ح د پ می‌باشند اقدام به سنگربندی برخی محلات این دو شهر و مقاومت در برابر واحدهای ویژه پلیس کردند. طی اعلامیه‌هایی نیز اعلام کردند که حاکمیت آنکارا را به رسمیت نمی‌شناسند!
ولی در عمل مقاومت گور/یوکسک اووا ۴۸ ساعت و جیزره ۷ روز طول کشید. البته ۷ روز طول کشیدن جیزره نیز بدین دلیل بوده است که نیروهای ویژه پلیس می‌خواستند بدون تلفات نیروهای خودی و غیرنظامیان داخل شهر عملیات به پایان برسد که تقریباً چنین نیز شده است. ترکیه حتی نیروهای ارتش را درگیر این مسئله نکرد و بنا به اذعان متخصصین نیروهای پ ک ک در برابر حملات هوایی حتی ۱ ساعت نیز امکان مقاومت نداشته‌اند ولی به دلیل احتمال تلفات غیرنظامیان از حملات هوایی اجتناب شده است!