Skip to main content

یکی از سیاستهای رضاشاه اسکان

یکی از سیاستهای رضاشاه اسکان
Anonymous

یکی از سیاستهای رضاشاه اسکان عشایر بود. آیا اینرا شما سیاست یکسان سازی سبک زندگی می نامید و باید بخاطر آن رضا شاه را محکوم کنیم؟
در گذشته مذهبیها مخالف درس خواندن دختران بودند رضاشاه و نخبگان دور وبرش بنفع زنان وارد عمل میشود به همین دلیل به او ضد دین و مذهب می گفتند. ( کشف حجاب به معنی کشاندن زنان از ورای حجاب به داخل جامعه بود)
ایلات و عشایر از جمله قشقاییها ( که در زمان قاجار از ترکیه فعلی به ایران آمدند) در گذشته اسباب بسیاری از گرفتاریهای جامعه بودند اینها چیزی به اسم قانون و حکومت مرکزی نمی شناختند همه گوش بفرمان خان و رییس قبیله خود بودند؛ برای تامین ابتدایی ترین نیازهای انسانی از اینطرف به آنطرف می رفتند و زمینهای کشاورزی را نابود می کردند. ( زمینهایی که تازه کشت میشود اگر گله گوسفند و اسب و الاغ از روی آن رد شود محصول از بین می رود.) عشایر در مسیر ییلاق قشلاق خود

زمینهای کشاورزی را از بین می بردند ، روستاییان را غارت می کردند، راه ها را ناامن می کردند و بخاطر اینکه جا و مکانی ثابتی نداشتند امکان ارائه خدمات آموزش و بهداشت به آنها فراهم نبود مسلح هم بودند و در اولین فرصت هنگام ضعف حکومت مرکزی( چه قاجار چه پهلوی) دست به شورش می زدند. اینها واقعیات تاریخی است و با مطالعه منابع تاریخی به آنها می رسید. سنتهای غلطی مثل زن ستیزی و خون بس و دعواهای طایفه ای در بین عشایر زیاد بود و به اندک بهانه ای دست به اسلحه می بردند و یک اختلاف ساده را به جنگ طایفه ای تبدیل می کرند و بعد از کشتار طرفین در رسمی بنام (خون بس) زن و دختری را به ازدواج اجباری می دادند تا وسیله صلح دو طایفه شود ( این هم از جایگاه زن در بین آنها) رضا شاه با اینها مبارزه کرد و امروز هم شما دارید به اسم یکسان سازی و نابودی فرهنگها آن بیچاره را فحش می دهید این مشت نمونه خروار بود. بیشتر به اصطلاح فرهنگهایی که شما از نابودی آن ناراحت هستید از همین گونه هستند. رضاشاه هویت ملی را جایگزین فرهنگ قبیله ای و عشیره ای کرد و مسلما در این بین فرهنگ غالب و ریشه دار تر فارسی در رقابت با خرده فرهنگهای ضعیف دست بالا را داشت. هر چند با نکات مثبت این خرده فرهنگها هیچگاه مبارزه نشد و انچه در ترکیه آتاتورک اتفاق افتار چیگاه در ایران رخ نداد. سبک زندگی عشایر که حتی امروز منحصر به زندگی ابتدایی زیر یک سیاه چادر است را در نظر بگیرید بعد قضاوت کنید
همین فرهنگ قبیله ای در پاکستان حتی جلوی واکسن زده کودکان توسط ماموران دولت را می گیرد و مدارس دخترانه را منفجر می کند. اگر کسی بخواهد جلوی آها را بگیرد داد و فریادشان بلند میشود که می خواهند سنتهای ملی و مذهبی ما را نابود کنند.