Skip to main content

crimethinc

crimethinc
Anonymous

crimethinc
ب. از انگلیسی: شیلان کردستانی

بخش اول

تا همین اواخر اندک شماری از جهان غرب چیزی از خود کُردها شنیده بودند، چه رسد به تاریخ انقلابی آنها. مبارزه کُردها علیه دولت اسلامی عراق و شام(داعش) آنها را تبدیل به نقطه ای کانونی کرده است، هم از سوی جریان های اصلی رسانه های گروهی و هم رادیکال ها و انقلابیون سراسر جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.

رمانتیک گونه و اغلب خلاصه وار به عنوان جمعیتی در حال جنگ با اسلام گرایان {معرفی شده اند}. کُردها دارای سنتی دیرینه برای دفاع از خود در وسعتی به طول چندین مرز ملی هستند. آنها برای آزادیشان از زمان انحلال امپراطوری عثمانی مبارزه کرده اند، شورش های مذهبی به رهبری شیخ سعید در ۱۹۲۵ و قیام علیه آسمیلاسیون در درسیم ۱۹۳۷ تنها دو نمونه از میراث بلند بالای مقاومت کُردها می باشد. اما بدون هیچ شکی طولانی مدت ترین و موثرترین شورش ها همانی بوده است که توسط پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) چهل سال پیش راه اندازی شد. مقاومت در برابر داعش در شمال سوریه (کردستان غربی- روژئاوا ) و مبارزه برای خودمختاری کُردها در ترکیه (کُردستان شمالی-باکور) اوج مبارزات پ.ک.ک بوده است که دهه ها ادامه داشته. با این حال پ.ک.ک امروز نسبت به زمان شکل گیری آن بسیار متفاوت به نظر می رسد و آرمان هایش در کنار زمینه سیاسی آن تکامل یافته است. نوشته زیر تلاش من برای به اشتراک گذاشتن آنچه در بازدید از کردستان- چه باکور و چه روژئاوا- یاد گرفته و مشاهده کرده ام می باشد. روایتی است طولانی و پیچیده و پر از تناقضات دشوار که برخی از آنها در ذیل ارائه خواهد شد. کُردهای انعطاف پذیر در مواجهه با مسائل مختلف این توانایی را داشته اند که با یک استراتژی ماهرانه تئوری را تبدیل به عمل کنند. اجازه دهید برای درک جنبش امروز، با چگونگی سربرآوردن آنها آغاز کنیم.

روزهای آغازین پ.ک.ک

پ.ک.ک محصول دو فرایند تاریخی مختلف است. نخستین و اصلی ترین آنها تشکیل دولت-ملت ترکیه است، پروژه ای مبتنی بر حذف غیرمسلمانان و آسمیلاسیون همه اقوام غیر تُرک. دومین عامل کاتالیزور فوری جنبش اواخر دهه ۱۹۶۰ تا ۷۰ دانشجویان و جوانان قدرتمند ترکیه بوده است.

برای درک سیاست های معاصر ترکیه ، انکار رسمی نسل کشی ارامنه و سرکوب جنبش کُردها، باید به این حقیقت پی ببریم که چگونه ناسیونالیسم افراطی عمیقا در تار و پود جامعه تنیده شده است. این قابل مقایسه با رژیم بعثی است که در نقطه دیگری از منطقه با تاریخ انقضای خود مواجه گردیده است. تمامی اجزای این تشابه موجود است: یک رهبر قدرتمند و کاریزماتیک، مصطفی کمال؛ خلق یک هویت ملی، تُرک بودن و آسمیلاسیونی به سمت فرهنگ هژمونیک ساخته شده. در ترکیه ایجاد رسمی دولت ملت ۱۹۲۳، در نوع خود یک پروژه مدرن سازی بود.

http://www.nnsroj.com/detiles.aspx?id=39727&ID_map=19&ID_map1=19&name=%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C+%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C+%D9%88+%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4+%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86+%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C