Skip to main content

سالام لطفا" بخوانید

سالام لطفا" بخوانید
Anonymous

سالام لطفا" بخوانید

A A A اخبار

بین ناتو و روسیه بر سر نقض حریم هوایی تورکیه بالا گرفت
Çərşənbə, 06.10.2015 09:56
گوناز تی وی : غرب به روسیه هشدار داد
به گزارش گوناز تی وی در پی حادثه ی اول نقض حریم هوایی تورکیه ،مقامات عالیرتبه ی این کشور و وزارت خارجه ی تورکیه واکنش تندی نشان داده بود. در پی این امر متحدان تورکیه در ناتو بویژه کشورهای غربی ، دبیر کل ناتو و وزرای دفاع و خارجه ی ایالات متحده نیز به روسیه در مورد نقض حریم هوایی سازمان ناتو هشدار داده بودند. روسیه گفته بود که نقض حریم هوایی بدلیل خطای ردیابی و شرایط بد جوی اتفاق افتاده است.
دبیر کل ناتو "نقض حریم هوایی تورکیه" را غیر قابل قبول خوانده بود و افزوده بود که روسیه نباید به تنش با ناتو دامن بزند. وی افزوده بود که ناتو متعهد به حمایت نظامی از تورکیه است.
کاخ سفید در اینباره گفته است که نقض حریم هوایی تورکیه توسط جنگنده ی روسی ، آگاهانه بوده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت :
ما از این رفتار روسیه نگران هستیم
وزیر خارجه ی ایالات متحده با لحنی تندتر گفته بود :
تورکیه در راستای حقوق خود می توانست این جنگنده ی روسی را ساقط کند. ما پیشتر برای جلوگیری از چنین مواردی به روسیه هشدار داده بودیم.
وزیر دفاع ایالات متحده نیز افزوده بود که :
ما باور نداریم که این اتفاقی تصادفی بوده باشد این اقدام روسیه بدون عقلانیت و ماجراجویانه است و بسیار خطرناک می باشد.
در همین حال وزارت خارجه ی تورکیه اعلام کرد که روسیه برای بار دوم حریم هوایی تورکیه را نقض کرده است. این وزارت خانه با فراخواندن مجدد سفیر کبیر روسیه با لحنی تند هشدار داده بود که تورکیه حق دارد هر پرنده ای را در آسمان خود کنترل کند.
فرماندهی کل قوای تورکیه همچنین ابراز داشته که 8 فروند جنگنده ی اف-16 تورکیه توسط یک جنگنده ی میگ روسی توسط رادار رهیاب مورد تعرض قرار گرفته اند.
وزارت جنگ روسیه نیز گفته است که برای عدم سوء تفاهم با تورکیه آماده ی گفتگو با این کشور می باشند.
اردوغان رییس جمهوری تورکیه نیز به روسیه هشدار داد که اقداماتش بر علیه تورکیه و ناتو می باشد وی گفت اگر روسیه دوستی مانند تورکیه را از دست بدهد برایش گران تمام می شود. ما با روسیه رابطه داریم و روسیه باید به این مساله توجه کند.
خاطر نشان می شود که تورکیه بعد از ایالات متحده بیشترین تعداد نیرو و ادوات را در قالب سازمان نظامی ناتو دارد و اعضای این سازمان مکلف به واکنش مشترک بر علیه تهدیدات خارجی هستند. تورکیه دهمین قدرت برتر نظامی جهان و روسیه دومین قدرت نظامی جهان است.