Skip to main content

با سلام لطفا" بخوانید :

با سلام لطفا" بخوانید :
Anonymous

با سلام لطفا" بخوانید :
ایران ، روسیه و تورکیه در مورد خرید و فروش گاز طبیعی
Şənbə, 09.10.2015 05:58
گوناز تی وی : ایران گفته است اگر تورکیه میزان خرید گاز طبیعی خود از این کشور را افزایش دهد در قیمت آن تخفیف می دهند

به گزارش گوناز تی وی عزیز الله رمضانی "مدیر روابط بین الملل شرکت ملی نفت ایران" گفته است که این کشور به مذاکرات خود با تورکیه در مورد فروش گاز طبیعی ادامه می دهد. وی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که اگر تورکیه میزان خرید گاز طبیعی خود از ایران را افزایش دهد این کشور قیمت گاز صادراتی خود به تورکیه را کاهش خواهد داد.
دولت تورکیه در سال 1996 با جمهوری اسلامی در مورد خرید گاز از این کشور توافق نامه ای 25 ساله امضا کرده بود اما تورکیه بدلیل آنکه ایران گاز طبیعی خود را به قیمت بالا می فروشد به این کشور اعتراض کرده و در محاکم بین المللی علیه ایران شکایت نموده بود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تورکیه در پی فعالیت های نظامی روسیه در سوریه به این کشور هشدار داده بود که تورکیه بزرگترین خریدار گاز روسیه است و اگر این کشور به فعالیت های خود در سوریه به صورت مداخله ی نظامی بر علیه مخالفین معتدل سوری ادامه دهد تورکیه می تواند گاز طبیعی مورد نیاز خود را از منابع دیگر تهیه کند.
این هشدار اردوغان در واقع به نوعی "تحریم خرید گاز طبیعی" از روسیه قلمداد شد در حالیکه روسیه تحت شدید ترین تحریمها بدلیل اشغال اوکراین قرار دارد این مساله می تواند روسیه را به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دهد.