Skip to main content

سالام

سالام
Anonymous

سالام


Paylaş:
Share on facebookShare on twitterShare on emailShare on printMore Sharing Services0کلانتری: قرار نیست وضعیت دریاچه اورمیه بهتر شود
Cümə Axşamı, 14.10.2015 04:17
گوناز تی وی: دریاچه اورمیه در بی‌ توجهی کامل دولت جمهوری اسلامی ایران در حالی خشک شده است که احیای دریاچه یکی از وعده‌های اصلی حسن روحانی به مردم آزربایجان در دوران تبلیغات انتخاباتی برای ریاست جمهوری ایران بوده است.
به گزارش گوناز تی وی، عیسی کلانتری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره احیای دریاچه اورمیه گفت:" وضعیت دریاچه اورمیه، وضعیت خوبی نیست و قرار هم نیست امسال اوضاع آن بهتر شود. ما دنبال این هستیم که وضعیت دریاچه اورمیه را مانند سال گذشته نگه داریم".

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور ایران افزود:" امسال حدود 9 سانتیمتر به‌دلیل کاهش بارندگی و افزایش یک درجه‌ای دما نسبت به سال گذشته از آب دریاچه اورمیه کاسته شده است".
رئیس کارگروه احیای دریاچه اورمیه با ادعای اینکه هم‌اکنون خیلی از برنامه عقب نیستیم، گفت:" قرار است پساب شهرهایی مانند اورمیه، پس از تصفیه وارد دریاچه اورمیه شود".

وی ادامه داد:" هر سال 40 سانتیمتر آب دریاچه پایین می‌رفت، اما امسال 9 سانتیمتر آب دریاچه کاسته شده که اگر بارندگی‌ها از هفته آینده آغاز شود امیدواریم این 9 سانتیمتر تأمین شود".
به گفته کلانتری، وزارت نیروی ایران در مصرف آب کل این کشور تجدیدنظری کرده است و خود را مکلف کرده تا سالانه 2576000 مترمکعب حق‌آبه برای دریاچه اورمیه تخصیص دهد که اگر آن تخصیص یابد، 1.6 میلیارد مترمکعب آب دریاچه بیش از وضعیت کنونی خواهد بود".

رئیس کارگروه ستاد احیای دریاچه اورمیه تایید کرده است که " 1.5 میلیارد مترمکعب آب در منتهی‌الیه رودخانه‌ها وارد می‌شود، ولی بخش بسیار کمی از این آب وارد دریاچه اورمیه می‌شود".

کلانتری با اشاره به اینکه عامل مرگ دریاچه اورمیه سیاست‌های دولت ایران است، گفت:" ساکنان اطراف آن قربانی این پدیده شده‌اند، اما ما مسئول تأمین امنیت قضایی آنها نیستیم و ما مسئول احیای دریاچه اورمیه هستیم".

به گفته رئیس کارگروه ستاد احیای دریاچه اورمیه، برای تثبیت شرایط دریاچه اورمیه باید سالانه 3.1 میلیارد مترمکعب آب به این دریاچه بریزد که این مسئله امری آسان برای این ستاد نیست.
دریاچه اورمیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه‌ آب‌شور جهان به شمار می‌رفت که از سوی دولت ایران و به دلیل عواملی چون ساخت سدهای متعدد در حوزه آبریز خشک شده است.
لازم به ذکر است که "احیای دریاچه اورمیه" یکی از وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به مردم آزربایجان بود که تاکنون برای تحقق این