Skip to main content

1 - هر زبانی، به دلیل

1 - هر زبانی، به دلیل
Anonymous

1 - هر زبانی، به دلیل پیچیدگیهای تکوینی، امکانات و محدودیتهای ویژه ی خود را دارد. هیچ زبانی نیست که از امتیازات و نارسائیهائی برخوردار نباشد.

2 - هیچ زبانی نیست که راه پویائی بر آن بسته باشد و دریچه ای بر اندیشه و گفتگو نگشاید. تحقیر یک زبان (هر زبانی)، به هر بهانه ای، رویکردی راسیستی است و کوچکترین جائی در مقوله ی حقوق برابر انسانی ندارد. زبان ترکی/عربی/فارسی/انگلیسی "بدتر" یا "بهتر" نیستند و هیچکدامشان برای مثال جای زبان بومیان آمریکائی را پر نمی کند.

3 - سیستم الفبای لاتین پاسخ مشکلات نگارش زبان فرانسه را نمی دهد، با این همه فرانسویان هرگز به فکر اختراع سیستم الفبائی دیگری برای زبانشان نبوده اند. چرا؟ چون آنها نمی توانسته اند و نمی خواهند دست به ریشه کن کردن زبانشان بزنند و از میراث آن با الفبای لاتین چشم پوشی کنند. زبان انگلیسی هم از آن زبانهائی است که چه بسیار در گرامر و نگارش از قاعده خارج می شود. املای زبان انگلیسی در واقع بسیار مشکل است و امکان اشتباه در آن بسیار زیاد.

4 - هستند کسانی که الفبای لاتین را برای زبان فارسی هم تجویز می کنند. اینها چه خوابی برای ما دیده اند؟ از فردا مادران و مادربزرگها دیگر روزنامه ی فارسی نمی توانند بخوانند، باید بروند فینگلیسی یاد بگیرند و بدون برقرار کردن حس زبانی بخوانند و بنویسند. چنین چیزی اگر پیاده شود، چیزی جز یک ضایعه و ستم فرهنگی نیست. فرزندانی که به مدرسه می روند، قادر به ارتباط گیری نوشتاری با نسل پیشین خود نیستند. تاریخ شاهنامه و حافظ که چه عرض کنم؟ منابع دهسال پیش هم برای این نسل از دسترس خارج می شود ؛ و این خود نوعی جنایت فرهنگی است.

5 - اگر آلمانیها زبان چند صد سال پیش شان را راحت درک نمی کنند به این علت است که خود زبان آلمانی در طول تاریخ دچار دگرگونی های اساسی شده است. الفبای زبان آلمانی کماکان لاتین مانده است و فوقش ویژگیهائی به آن افزوده شده است. آنگونه نبوده است که بیایند با ساطور زبانشان را تکه تکه کنند تا "مدرن" شود.