Skip to main content

سالام قالانی

سالام قالانی
Anonymous

سالام قالانی
دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها در یک گفتگوی تلویزیونی خود ابراز داشته بود که تورکیه 600 کانال تلویزیونی و 1000 کانال رادیویی دارد که در حد ملی برنامه پخش می کنند. آنچه که مسلم است پویایی رسانه های تورکیه می باشد که به لحاظ فرهنگی تمامی تورک زبانان و حتی غیر تورک زبانان خاورمیانه را شیفته ی خود نموده است.

اما تا کنون رسانه های تورکیه بخش خبر فارسی نداشتند این مطلب برای ایران آنچنان مهم است که حتی حکومت اقلیم کردستان نیز در رسانه های معتبر خود مانند روداو تی وی بخش خبر فارسی را ندارد. این در حالیست که سالیان پیش تورکیه قصد ایجاد شبکه ی فارسی زبان تی آر تی را داشت اما با توجه به مذاکرات دو طرف این امر به تحقق نپیوست و حتی تلویزیون ملی آزربایجان جنوبی با نام گوناز تی وی نیز با تحریکات ایران از روی ماهواره ی تورک ست حذف شد. با اینحال جمهوری اسلامی به پخش برنامه های تلویزیونی و صدور انقلاب اسلامی توسط کانال های تلویزیونی سحر به کشورهای تورک و مناطق کردنشین ادامه می دهد. این کشور قصد دارد تا بخش تورکی استانبولی را نیز در کانال برون مرزی سحر ایجاد کند.
اما انچه که مسلم است ایران و رسانه های ان قدرت مقابله با رسانه های تورکیه را ندارند. تورکیه می تواند از طریق ماهواره های خود و ایجاد کانالهای تلویزیونی به زبانهای قابل فهم برای ملت تورک آزربایجان جنوبی این جنگ رسانه ای را توسعه دهد. به نظر می رسد که گسترش بخش فارسی خبرگزاری تی آر تی ، ایجاد بخش تورکی آزربایجانی با الفبای عربی (مانند آنچه در ازربایجان جنوبی در جریان است) در خبرگزاری تی آر تی ف ایجاد بخش فارسی خبرگزاری معتبر آنادولو آژانسی و نظایر آن و همچنین احتمال بستن قرار داد تلویزیون ملی آزربایجان جنوبی(گوناز تی وی) با ستل لایت تورک ست اخطاری به جمهوری اسلامی در مورد قدرت تورکیه در بکار گیری قدرت نرم بر علیه مداخلات منطقه ای ایران باشد.
اینکه آیا تورکیه از قدرت نرم خود برای بیداری ملت تورک در ایران استفاده خواهد کرد یا نه بستگی به میزان حمایت ایران از متخاصمین دولت تورکیه بویژه پ ک ک دارد اما آنچه که مشخص است تورکان آزربایجان جنوبی بویژه با تبعیضات وسیع قومی دولت ایران می توانند به مهمترین بازیگر منطقه ای تبدیل شوند تا هم حقوق ملی خود را کسب کنند و هم در راستای منافع ملت تورک حرکت نمایند. فراموش نکنیم ایران کشوری است که از گردش آزاد اطلاعات بسیار بیمناک می باشد.