Skip to main content

سالام بقیه :

سالام بقیه :
Anonymous

سالام بقیه :
برگردان فارسی:

چهار روز گذشته از شهریورماه، روزِ شهریور، روز دوشنبه، ساعت یازده، در استان خوزستان و در شهر

بیت لاپاط [یعنی همان گندی‌شاپور]، که پدر روشنایی [یعنی مانی] عروج کرد ( وامقی، ایرج، نوشته‌های مانی و مانویان، 1378، ص 290)

واژه خوزستان به معنای سرزمین «خوزها» است و خوز را به صورت‌های «هوز» و «حوز» نیز می‌نوشتند و جمع هوز در زبان عربی اهواز است که نام کرسی ایالت خوزستان است.( جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی، ص ۵۵. برای آگاهی از حدود و بلاد خوزستان ر. ک: اصطخری، همان، ص ۶۲) البته ابن خردادبه (متوفای حدود ۳۰۰ ق) خوزستان را با همان اهواز یکی می‌داند و آنجا را سرزمینی وسیع، مشتمل بر هفت کوره بر می‌شمارد که با نام کور الاهواز می خواندش( مسالک و ممالک، ابن خردادبه، ترجمه سعید خاکرند (تهران: مؤسسه مطالعات و انتشارات تاریخی میراث ملل با همکاری مؤسسه فرهنگی حنفاء، ۱۳۷۱، چاپ اول)، ص ۳۶.)

ابن خردادبه نظر دیگری درباره نام اهواز دارد. او نه فقط اهواز بلکه کل موقعیت جغرافیایی خوزستان امروزی را اهواز می‌داند. (متوفای حدود ۳۰۰ ق) خوزستان را با همان اهواز یکی می‌داند و آنجا را سرزمینی وسیع، مشتمل بر هفت کوره بر می‌شمارد و به آن اکوار الاهواز می‌گوید ( مسالک و ممالک، ابن خردادبه، ترجمه سعید خاکرند (تهران: مؤسسه مطالعات و انتشارات تاریخی میراث ملل با همکاری مؤسسه فرهنگی حنفاء، ۱۳۷۱، چاپ اول)، ص ۳۶. )

همانطور که در اسناد و مدارک تقدیم شده از سوی ناسیونالیزم آریایی نیز می بینیم ارتباط واژه های خوز ، هویزه ، اهواز و خوزستان بسیار مبرهن می باشد. اما ریشه ی واژه ی "خوز" در منطقه ی مورد بررسی ما چیست؟ آیا همانگونه که ناسیونالیسم ایرانی ادعا می کند "خوزی" نام یک قوم ، آنهم یک قوم آریایی است و عرب های منطقه بعدا بدانجا مهاجرت کرده اند و زبان عربی بعدها در این منطقه ترویج یافته است؟ آیا عربهای استان خوزستان عرب نبوده و عرب زبان هستند؟

همانگونه که می دانیم تمدن بزرگ عیلامی با تاثیر پذیری از تمدن بزرگ بین النهرین پا گرفته است همچنین فرهنگ تمدن های سومری و عیلامی بسیار به همدیگر شبیه بوده اند از سوی دیگر عیلام به عنوان میراثدار تمدن سومر بوجود آمده است و مرکزیت این تمدن شهر باستانی شوش می باشد که در استان خوزستان امروزی جای گرفته بود.

مورخین ادعا می کنند که تمدن عیلام در 2700 قبل از میلاد مسیح شکل گرفته و قدمتی 4700 ساله را دارا می باشد.

دوباره در ویکیپدیای فارسی آمده است :

شوش در دوره ایلامی‌ها هزاران سال مرکز این تمدن مهم بوده است. در دوره هخامنشیان شوش پایتخت سیاسی این امپراتوری پهناور بوده است(http://www.heritageinstitute.com/zoroastrianism/susa/) پس از آن نیز متأثر از رویدادهای تاریخی دستخوش تحولات بوده و پس از حمله اسکندر به‌تدریج مرکزیت خود را از دست داد. در دوره ساسانیان شوش به‌همراه شوشتر و جندی‌شاپور به عنوان مراکز اقتصادی تولید و صادرات ابریشم به اقصی نقاط جهان مطرح بودند. شوش در سال ۱۷ ق به تصرف مسلمانان درآمد. در دوره اسلامی نیز مدت‌ها از شهرهای پرجمعیت و پررونق بود. هنگامی که مرکز خوزستان به اهواز منتقل شد، شوش اهمیت خود را از دست داد (

http://mcadams.posc.mu.edu/txt/ah/persia/susa.html)

با اینحال ناسیونالیسم ایرانی هیچ ریشه ی مشخصی از این نام تاریخی را نداده است و برای اینکه "واژه ی خوزی را به عنوان یک نام ایرانی" جا بزند هیچ ارتباطی بین تاریخ این منطقه و واژه ی شوش برقرار نکرده و انرا کتمان نموده است

در زبانهای عبری و باستانی و نیز زبانهای اروپایی واژه ی شوش به صورت "سوزا" زکر شده است. در نقشه های قدیمی اروپایی نیز از کل سرزمین های اطراف شوش به عنوان Susiana سوزیانا نام برده شده است اما انچه که مسلم است تغییر آوای اول این واژه به "ح" و "خ" می باشد که آنرا به صورت "خوز" در اورده است بی شک همانگونه که در واژه های Sگردد.