Skip to main content

سالام

سالام
Anonymous

سالام
وزیر خارجه ی تورکیه : اگر اتحادیه ی اروپایی هوش استراتژیک داشت عضو تورکیه در این اتحادیه را می پذیرفت
Bazar, 17.10.2015 01:48
گوناز تی وی : وزیر خارجه ی تورکیه در مورد نیاز اتحادیه ی اروپایی به تورکیه سخن گفت
به گزارش گوناز تی وی در حالیکه بحران مهاجران سوری ، افغان ، عراقی و ایرانی اروپا را با بزرگترین بحران مهاجرین در پس از جنگ دوم جهانی مواجه ساخته است تورکیه تلویحا اتحادیه ی اروپایی را تهدید کرد

آقای سینیرلی اوغلو گفت : تورکیه یکی از چهار دولت بزرگ اروپاست و از این رو نیز اگر اتحادیه ی اروپایی هوش استراتژیک داشته باشد باید این کشور را به عضویت کامل خود در آورد.
این سخنان وزیر خارجه ی تورکیه در قبل از سفر روز یکشنبه ی مرکل صدر اعظم آلمان به تورکیه بیان داشته می شود.
وی گفت : ما تصمیم خودمان را گرفته ایم اگر اتحادیه ی اروپایی تصمیم خود را نگیرد همکاری ما با آنان محدود خواهد ماند اتحادیه ی اروپایی اگر هوش استراتژیک کافی را می داشت عضویت کامل تورکیه را می پذیرفت.
وزیر خارجه گفت : اتحادیه ی اروپایی با بحران پناهجویان سوری خود را گم کرده است ما کمک اتحادیه ی اروپایی را برای خود نمی خواهیم ما از اتحادیه ی اروپایی می خواهیم تا به آوارگان سوری کمک کنند. اتحادیه ی اروپایی به یکباره اهمیت تورکیه را کشف کرده است. آنها در مورد اینکه تورکیه از اروپا چه می خواهد سوال می کنند پس از گذشت 52 سال پرسیدن چنین سوالی مایه ی تاسف است اتحادیه ی اروپایی تنها موقعی که به بحران بر می خورد به یاد تورکیه می افتد ما کشوری نیستیم که انها در مواقع بحرانی مورد استفاده قرار بگیریم. تورکیه به لحاظ تاریخی و جغرافیایی کشوری اروپایی است. عضویت تورکیه در اتحادیه ی اروپایی یک هدف استراتژیک ملی است و هدفی برای سیاست خارجی این کشور می باشد.
وزیر خارجه ی تورکیه همچنین تاکید کرد که تورکیه آماده ی عضویت در اتحادیه ی اروپایی است و باید اکنون آنان تصمیم خود را بگیرند. وی افزود :
اروپا نباید به بهانه های واهی و سیاسی مذاکرات عضویت تورکیه در اتحادیه ی اروپا را به تعلیق در می آورد. اگر این اتحادیه ، اتحادیه ای لاییک است عضویت تورکیه در آن باید به عنوان سوپاپ اطمینان تلقی شود.
همچنین رییس جمهور تورکیه در سفر خود به آلمان گفته بود : اکنون خانم مرکل به خاطر پذیرش 30 هزار پناهجو برای دریافت جایزه ی نوبل نامزد نشان داده می شود اما ما 2.2 میلیون سوری و 300 هزار عراقی را پناه داده ایم این نشان می دهد که حتی نوبل هم سیاسی شده است نباید اینگونه باشد.
گفتنیست اروپا در طرح جدید خود با اعطای کمک 3 میلیارد یورویی و تسهیل ویزای شنگن برای شهروندان تورکیه سعی می کند تا تورکیه را قانع کند که از ورود مهاجران سوری به اتحادیه ی اروپا جلوگیری کند.