Skip to main content

سالام

سالام
Anonymous

سالام
کردوانی: دریاچه اورمیه به هیچ عنوان احیا نخواهد شد
Bazar, 17.10.2015 06:14
گوناز تی وی: پرویز کردوانی که به "پدر علم کویرشناسی" در ایران معروف است، اعلام کرده است که " دریاچه اورمیه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد".
به گزارش گوناز تی وی، پرویز کردوانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که "صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه اورمیه کار عقلانی نیست".
وی در اظهاراتی تکان‌دهنده در خصوص دریاچه اورمیه اظهار داشته است" دریاچه اورمیه زمانی که ارزشمند بود نتوانستیم از آن مراقبت کنیم اکنون در بستر بیماری است و مداوا هم نمی‌شود و باید به جایش پارک انرژی، گیاهی، حیوانی ایجاد کنیم".
وی به اظهارات ضد و نقیض افراد در طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود:"بنا به روایاتی که مطرح است 23هزار حلقه چاه

در اطراف دریاچه حفر شده این درحالی است که برخی می‌گویند 53 هزار حلقه چاه و رئیس مدیرکل بحران آزربایجان شرقی نیز 88 هزار و 900 چاه عنوان می‌کند".
کردوانی تصریح کرد:" حفرچاههای زیاد باعث خشک شدن و نیز مریضی این دریاچه شده است این امر زمانی به وقوع پیوست که آبهای سطحی قطع و دریاچه رو به خشکی رفت".
وی افزود:" آب دریاچه اورمیه حوزه آبریز است یعنی در پست‌ترین نقطه منطقه قرار گرفته به طوری که هم آبهای بارندگی و سطحی و هم آب های زیرزمینی، وارد دریاچه می‌شد متاسفانه با گرفتن آبهای سطحی آب دریاچه ارومیه رو به کاهش رفت".
وی ادامه داد:" طبق گفته محمدیان رئیس جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی 2 هزار هکتار زمین کشاورزی در طی سه سال گذشته شور شده است. همچنین آب 700 روستا قابل آشامیدن نیست تا جاییکه مردم ساعت ها منتظر تانکر آب بوده و کشاورزان شاهد مرگ حیوانات خود هستند".
کردوانی تاکید کرده است:" نباید آب به دریاچه اورمیه انتقال داد این دریاچه به هیچ عنوان قابل احیا نیست.اگر بخواهند آب به دریاچه وارد کنند اول باید نمک آن را جمع‌‎آوری کنند ."
به گفته کردوانی، با این وضع مالی اقتصاد کشور ایران هزینه کردن برای دریاچه‌ای که به هیچ وجه قابل احیا نیست خیانت به اقتصاد ملی است.
این سخنان کردوانی در خصوص "هزینه کردن برای احیای دریاچه اورمیه" در حالی است که برخی از مسئولین آزربایجانی از جمله آقای "قاضی‌پور"، نماینده اورمیه بارها اعلام کرده‌اند که هیچ هزینه‌ای برای احیای دریاچه اورمیه نشده است.
لازم به ذکر است که تاکنون هیچ طرحی در جهت احیای دریاچه اورمیه عملی نشده است و بدین‌ترتیب نیز "عدم وجود اعتبارات مالی" برای احیای این دریاچه امری است که بسیاری از مسئولین آن را تایید کرده‌اند.