Skip to main content

اول بخاطر اشتباهات تایپی عذر

اول بخاطر اشتباهات تایپی عذر
Anonymous

اول بخاطر اشتباهات تایپی عذر میخواهم. جناب ناظر، اسم ایرانی اسم مستعارم است. شما صلا مرا نمشناسید همان طور که من شما را نمیشناسم. فقط چند خط نوشته از من دیده اید. از کجا فهمیدید من راسیسم فارسی هستم؟! (راسیسیم=نژادپرستی)، دارم میگویم خودم از نژاد مشترک بشری میدانم و شما میگویید راسیسم فارسی؟! شما حتی به متن نوشته من متعهد نیستید! کجا من از نژادپرستی دفاع کردم؟!
امثال شما پیش فرض گویا هرکی مخالف نظر شماست راسیست فارس میدانید! چون گفتم فارسی زبان هستم؟! شاید فارسی زبانی دلیل نژادپرست بودن است؟! احتمالا در ازبکستان هر کس خودش ازبکی زبان معرفی کند بر اساس نظر شما راسیسم ازبکی است که حقوق فارسی زبان های تاجیکی را سیستماتیک نقض میکنند!

نه این طور صحبت نکنید! اولش خوب شروع کردید! انتقاد جالبی درباره دموکراسی گفتید که میشود بحث و گفتگو کرد، ولی با اتهام زدن و پرخاش کار خراب کردید. در نوشته کوتاه من چند بار بر تاکید بر حقوق غیرفارسی زبان کردم. اتقاقا در این باره چند سال نوشتارهای در اینترنت منتشر کردم. در دانشگاه هم یک بار بحث کردم بلافاصله مورد عتاب دیگر دانشجویان قرارگرفتم که لطفا سیاسی نکن فضای کلاس را از شدت ترس! سر کلاس اخلاق اسلامی استادش یک آخوند و افکار افراطی ضد یهود داشت! مخالف این چنین افرادی هستم که داستان مثل درگیری صدر اسلام با به قرن بیست یکم میکشند و میخواهند جنگ میان مسلمان و یهود راه به اندازند و فرق بین صهیونیست و یهودی قایئل نیستند و مردم بی گناه یهودی که دارند زندگی معمولی شان میکند با صهیونیستهای اسرائیلی یکی میدانند! یهودیان قرنها اواره بودند و مورد ظلم ستم! ولی اینان طوری از یهود سخن میگویند که انگار یهودیت یک نژاد خاص است که هر بچه شان از بدو تولد جانی صهیونیست است! در حالی یهودیت یک ایین و دین است ادیان موسوم به ابراهیمی و نه نژاد! تفکر نژادپرستانه همین! در حالیکه زبان و دین و مذهب همگی موضوعات فرهنگی و اجتماعی هستند و نه نژاد! وقتی کسی نمیتواند فرقی بین اینها بگذارد چگونه میشود با او گفتگو کرد؟ عرض کنم من یک مسلمان زاده هستم و نه یهودی. فقط مثال زدم.
پیشفرض شما که در ایران یک حکومت نژادپرست فارسی است، در این پیشفرض اشتباهات واضحی میباشد.
تشابه این رزیم من با جکومت فعلی ترکیه یعنی اردوغان میگویم. نمیخواهم بگویم ج.ا. ایران دقیقا شبیه ترکیه است! نه! فقط از باب مثال:
میدانید هر دو حکومت ایران و ترکیه، هر دو ادعای اسلامیت دارند و در عین حال ادعای دموکراسی! ولی هر دو متهم به اعمال تبعیض و به قولی شونیسم هستند. یکی علیه غیرفارسی زبان و دیگری علیه غیر ترکی زبان.
حال سوال اینجاست، بالاخره کدام یک درست است، اسلام گرایی (کاری به قرائتش نداریم فعلا) یا نژادپرست و شونسیم قومی؟!
کدام یک؟! چون ما میدانیم اسلام- دست کم- در مورد زبانهیا فارسی و ترکی بیطرف است. بر طبق بحث رایج، ادیان از جمله اسلام در مردم نژاد و قومیت و زبان همه را یکسان میداند! چرا پس این دو حکومت مدعی اسلام متهم به قومگرایی و یا نژادپرستی هستند. چرا حکومتهای ایران و ترکیه از یک زبان رسمی حمایت میکنند؟ و چرا نمیگذارند از قومیت در گوشه گوشه کشورهایشان برای خودشان ملیتی درست کنند و مثلا ایران تبدیل به 20 تا کشور شود و ترکیه 10 تا کشور؟!
در همین راستا سوال پیش میاید که چرا جمهوری آذربایجان اجازه نمیدهد به ارمنیها و تاتها و تالشیها.. کشور و ملیت خودشان داشته باشند. چرا ازبکستان و تاجیکستان و افغانستان و قزاقستان و غیره همین حق برای دیگر گروهای اتنیکی قائل نیستند؟!
من دلایلی زیادی میبینم. فرقی نمیکند چه حکومتی و چه شخصی بر قدرت باشد. وقتی کسانی چه از لحاظ دموکراتی یا چه استبداید مثل شاه اسماعیل یا خامنه ای بیانید سر کارسعی میکنند کشورشان را نگهدارند. ترجیح آنها اینست که کشور بزرگتر تحت حکومتشان باشد. خوب برای اداره این کشور هر چه متمرکزتر باشد و تا راحتتر بشود حکومت کرد. ترجیحا انها میخواهند تمرکز قدرت باشد. در نتیجه شاه اسماعیل و وارثانش هر چه بیشتر به سمت تمرکز و مرکزیت میروند. اغامحمدخان قاجار و بقیه ترکمن و ترکی زبانان که حاکم بودن همین کار کردند. آنها دیدند زبان فارسی دری بهتر میتواند کار حکومت کردن آسان کند. چون درکشور کثیرالقوم والسان، یک زبان مشترک بهترست. اسناد و قوالات به یک زبان باشد و قضات به وضع آرای حقوقی بهترست تا متون چندزبانی که موجب تشتت و اختلاف میشود.
دلیل کشورهای دموکراتیک یک زبان ترجیح مثل فرانسه و امریکا...همینست. تا دوران مدرن همین گونه بوده. ادامه بعدا