Skip to main content

بسیاری از سخنان فعالان حقوق

بسیاری از سخنان فعالان حقوق
Anonymous

بسیاری از سخنان فعالان حقوق قومی درست است در محدودیتها! مثلا در نام شرکتها و موسسات محدودیتهایی است. د رنواحی عمده فارسی زبان اجازه نمیدهند شرکت و موسسه ای با نام غیر فارسی باشد مثلا در یزد یا مشهد یا اصفان و امثالهم اجازه ثبت نام تجاری غیرفارسی نمیدهند ولی در استانهای آذربایجان و کردستان.. میشود از نامهای محلی کردی و ترکی استفاده کرد. بر ااس همین برخی محدودیتها هست. من شخصا با چنین محدودیتهایی مخالفم.

الان شرکتها و موسسات و محصولاتی با نام غیر فارسی در همه جا است. در شهر زیارتی و توریستی مشهد بزرگترین مراکز تجاری این شهر نامهای ترکی دارند. مانند: برج آلتون (خیابن دانشگاه) یا برج تایماز (چهارراه مجد) و اسامی عربی که دیگر سرتاپای کشور و شرکتها و موسسات مالی و اعتباری و تا نام ابزار ساخت داخل نظامی را گرفته. اکثر نامهای محصولات دفاعی جمهوری اسلامی نامهای عربی و برگرفته از قرآن و فرهنگ زبان عربی است!
همگی شواهد حاکی از استفاده ابزاریحکومت وقت اززبان فارسی دری/کتابی دارد.فارسی دری مثل ترکی استانبولی در ترکیه ابزار حکومت زورگویان است. احتمالا در کشورهای مثل جمهوری آذربایجان و ازبکستان و غیره. این را نبایست به حساب اکثریت مردم عوام گذاشت.
حکومتهای توتالیتر مثل ازبکستان و جمهوری آذربایجان و ترکیه و ج.ا ایارن و سعودی و غیره همگی از عنصر قومیت یا زبان در جهت تمکرزگرایی و تمامیتخواهی استفاده میکنند. برای اینان اهمیت ندارد چه زبانی باشد مهم ایسنت ببیند اکثریت با کیست و تا با تهیج ملی گرایی و ناسوینالیسم یا بنیادگرایی دینی و مذهبی حکومت دیکتاتوری و استکباری شان حفظ و توسعه بدهند. فعلا در ایران فارسی دری و عربی زبانهای دلخواهشان است. در سعودی و دیگر کشورهای موسوم به عربی زبان عربی و در کشورهای موسوم به ترک زبان زبانهای ترکی و الی اخر. مطمئن باشید اگر روزی احسا کنند بر فرض ترکی آذری زبان مفیدی برای حفظ حکومتشان است ترکی آذری بجای فارسی دری زبان رسمی سرتاسری ایران میکنند! اگر شاهان صفوی و قاجار ترکی آذری را زبان رسمی ایران نکردند حتما توجیهی ندیند که دلیلش محلی بودن آن بود و اینکه از قبل فارسی زبان سرتاسری شده بود! وگرنه منطقی بود زبان مادری شان زبان رسمی یمکردند با توجه اقتضای دلبستگی بهز بان مادری. ولی فارسی و عربی قبلا جافتاده بود و لزومی ندیند حکومتشان به دردسر به اندازند.