Skip to main content

سالام :

سالام :
Anonymous

سالام :
چرا تورک های هویت طلب در ایران به جدایی طلبی روی می آورند؟ - محبوب امراهی
Çərşənbə, 20.10.2015 08:47
در ابتدا لازم می دانم که ذکر کنم بروز هر پدیده ی اجتماعی-سیاسی در میان یک توده و یا ملت هیچگاه بدون دلیل نیست اینکه چرا هویت طلبی تورکان در ایران نسبت به گذشته افزایش یافته است خود بحثی جداگانه می باشد که تا کنون در اینباره کمابیش بحث شده است و البته که دلایل متعدد و پیچیده ی فراوانی دارد. اما در این نوشته سعی خواهم کرد تا تفاوت موجود بین هویت طلبی و جدایی طلبی(استقلال طلبی) را همانگونه که هست پر رنگ نمایم. هدفم از این نوشته "بررسی برخی از دلایل و زیرساخت های فکری" در مورد روی آوردن جریان هویت طلبی تورکی در ایران به سوی جدایی طلبی می باشد.
همانگونه که بسیار نیک می دانیم در بسیاری از کشورهای دیگر جهان و بویژه در غرب جریان های هویت طلبانه

علیرغم اینکه با جریانات جدایی طلبانه ارتباط مستقیمی را دارا می باشند اما لزوما هر دو به یک نتیجه منتج نمی شوند. به
عبارت بهتر در بسیاری از جماهیر خودمختار در کشورهای اروپایی و اقلیت های قومی و مللی که پتانسیل جدایی طلبی را دارند ، طرفداران جریانات جدایی طلب به اندازه ی طرفداران جریانات هویت طلب زیاد نیستند. به عنوان نمونه در سرزمین هایی مانند کاتالونیا ، باسک ، اسکاتلند ، ایرلند شمالی ، چچن ، ولز ، تاتارستان ، چواشستان ، قبرس تورک نشین(شمالی)، بخش هایی از هلند و سوییس و ... دست آخر در ایالت کبک کانادا ، جریانات جدایی طلب و هویت طلب هر دو عرض اندام می نمایند و بویژه در کشورهای غربی جریانات جدایی طلب وجه ی قانونی نیز دارند اما با اینحال برایند جدایی طلبی در این مناطق در قیاس با برایند هویت طلبی بسیار ضعیف می باشد. این در حالیست که در بسیاری موارد مانند کاتولونیا ، کبک ، اسکاتلند و نظایر آن ، این ایالات خود مختار حتی به لحاظ ثروت نیز از معدل ثروت دولت مرکزی غنی تر می باشند. به بیان دیگر استقلال این سرزمین ها باعث شکوفاتر شدن اقتصاد و ثرومتمندتر شدن اهالی آن می شود.

اما در کشورهایی مانند ایران ، تورکستان شرقی در چین و اقلیم کردستان در عراق ، جریانات هویت طلبانه بیشتر به جدایی طلبی روی می آورند شاید برای ورود به این بحث بسیار مفید خواهد بود تا "اصطلاح جدایی طلبی" را به دو صورت مشخص تر بیان کنیم. در مورد جدایی طلبی در ادبیات سیاسی کشورهای شرقی ، عبارت "تجزیه طلبی"BÖLÜCÜLÜK کاربرد بیشتری دارد و "معمولا دولت مرکزی در مورد "جدایی طلبی" AYRILIKÇIاقلیت های قومی خود(در برخی موارد اقلیت های مذهبی) از عبارت "تجزیه طلبی" استفاده می کنند. از سوی دیگر فعالان این گروههای قومی برای "جدایی طلبی" از عبارت "استقلال طلبی"İstiklâlci-Bağımsızlıkçı استفاده می کنند.