Skip to main content

سخنرانی آقای نوید کرمانی و

سخنرانی آقای نوید کرمانی و
ناصر کرمی

سخنرانی آقای نوید کرمانی و سخنان افراد قبل از ایشان را با دقت گوش دادم. نکات مثبت سخنرانی آقای کرمانی اعتماد به نفس و میزان شناخت و درک بالا و وسیع و تسلط کامل ایشان به زبان آلمانی است.
نکتهء مثب دیگراین سخنرانی پرداختن به مسائل مختلف خاورمیانه و بررسی نگاه و موضع گیری اروپا و آمریکا و روسیه ، همچنین علل پیدایش بحران و جنگهای عقیدتی در جغرافیای خاورمیانه بود. البته با کم رنگ کردن نقش جمهوری اسلامی در ظهور این جنگهای عقیدتی بود.


نکات ضعف این سخنرانی، برجسته کردن دین اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی است که گویا زمانی اسلامی رحمانی وجود داشته که با حقوق بشر و اصولأ با هنجارهای دوران تکاملی هر زمان و مکان همگام بوده است و متأسفانه امروز این دین رحمانی مورد سوء استفاده حکومتها و گروههای اسلامی قرار گرفته است.
اقای کرمانی با متن سخنرانی خود نشان داد که یک مسلمان معترض است تا یک نفر روشنفکر در عصر مدرنیته و یا یک روشنگر در عصر رفرماسیون و روشنگری. در حقیقت آقای کرمانی در جایگاه یک آخوند و مفتی عمل کرد که در اروپا بزرگ شده و بر اساس دمکراسی این جوامع بر منبر رفته است.

آقای کرمانی با درک نادرست از دوران تکاملی در جهان شرق و وظایف حکومتها در فاز تشکیل " ملّت دولت" افرادی سکولار مانند رضاشاه را میکوبد امّا کسی و یا روشی مناسب تر از رضاشاه را در مقابل آن بیان نمکند و بطور اتوماتکی دین اسلام و روحانیّت مظلوم واقع شدند.
اردوگاه سوسیالیسم سکولار را هم میکوبد و در مقابل دین داران را قربانی افرادی مانند رضاشاه و حکومتهای سوسیالیستی معرفی میکند و جنایتهای اسلامگرایان امروزی را نتیجهء سکولاریزاسیون و سکولاریسم در خارومیانه و در جهان اسلام ارزیابی میکند.
آقای کرمانی دانسته و یا ندانسته در بعضی موارد در سخنان خود با سیاستهای خارجی و منطقه ای نظام جمهوری اسلامی ایران همسو میشود، و رقیبان عقیدتی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران را مثلأ عربستان سعودی را به باد انتقاد شدید میگیرد، ولی با اشاره ای جانبی و کوتاه در جایگاه یک اصلاح طلب درون حکومتی از سیاست های منفور درونی و بیرونی نظام جمهوری اسلامی بسادگی میگذرد.

همسر آقای نوید کرمانی، خانم کتایون امیر پور (ایرانی، آلمانی) هم مانند خود ایشان تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک اسلام شناسی دارد، در ادبیّات سیاسی آلمانی خانم امیر پور به عنوان کارشناس مسائل ایران اسلامی شناخته شده است و حتّی کتاب هم نوشته و در سایر رسانه های نوشتاری و دیداری و شنیداری آلمانی مطرح میباشد. بنا بر این میتوان گفت که مطالب سخنرانی آقای نوید کرمانی با کمک همسرش خانم امیر پور اسلام شناس و ایرانِ اسلامی شناس تهیه و تنظیم شده است.
نقطهء اوج منفی و بسیار ناخوشایند سخنرانی آقای کرمانی دعا کردن به سبک اسلامی و سنـّی ارتجاعی بود که با باز و دراز کردن دست بسوی قدرت متافیزیک آسمانی و در آخر دست مالیدن به سر و صورت خود بود که به نظر من این رفتار او باعث شد که نکات مثبت سخنرانی اش هم به فراموشی سپرده شود.

آقای نوید کرمانی فرزند و نسل امروزی بر خاسته از جغرافیای مرکزی ایران اسلامی زده است که اگر روشنفکری هم داشته باشد، دست آخر بند ناف جهان بینی، فرهنگی، تمدن و تاریخ سازی آنها هم به دین اسلام و شیعه گری بند است. متن سخنرانی آقای کرمانی باب طبع سران نظام اسلامی است، و آقای کرمانی شاگردی از پیروان شریعتی، مطهری، است، که آخوند ها را بر بر دوش ملّت و بر تاریخ ایران سوار کردند.
متأسفانه وقت کافی نیست که بطور کامل به همهء موضوعات مطرح شده در این سخنرانی بپردازم.