Skip to main content

از مسئولین سایت ایران گلو بال

از مسئولین سایت ایران گلو بال
Anonymous

از مسئولین سایت ایران گلو بال خواهش میکنم این مصاحبەی سلاوی ژیژک یکی از بزرگترین و مطرحترین فیلوسوفان عصر ما را کە مصاحبە در رابطە با ملت کورد و موقعیت مردم کورد است در سایت ایران گلو بال بگزارید

سلاوی ژیژک: کُردها مترقی ترین ملت دموکراتیک در خاورمیانه هستند
آیا به نظر شما موقعیت کُردها تغییر می کند؟

از نظر تاریخی و در پس زمینه هرکسی می تواند نقشه کردستان را ببیند اما در پیش نما مرزهای مصنوعی قرار دارند. ابر قدرت ها این اجازه را نخواهند داد اما اگر از من بپرسید بهترین راه حل این است که همه کُردها متحد شوند؛ حداقل شرق و جنوب شرقی ترکیه، شمال سوریه و شمال عراق. آنها ممکن است که هنوز به دولت هایی که آنها را فراگرفته اند، منتسب باشند اما از نظر تاریخی آنها حق یکی شدن را دارند.

در این لحظه امن ترین نقطه عراق مناطق کُردنشین است.

در آنجا پروازهایی به بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. سه گروه در عراق وجود دارد: اقلیت سنی، اکثریت شیعه و کُردها. تحت حاکمیت صدام سنی ها در قدرت بودند، اکنون شاهد سلطه شیعه ها هستیم. این به نظر خیلی خوب نمیرسد.

بنابراین آیا این خوب نیست که به کُردها شانسی برای حکومت بر خود داده شود؟ ما می دانیم که این یک اتوپیا است! تا به امروز کُردها با دفاع از خود پابرجا بوده اند. آنها هرگز تمایلی تهاجمی و امپریالیستی نداشته اند. آنها هرگز دست به کشتار دیگران نزده اند. اعطای فرصت خود حکومتی به کُردها به معنای ثبات برای منطقه است. کُردها سکولارترین گروه در خاورمیانه اند. به رسمیت شناختن خود حکومتی کُردها به معنای حمایت از صلح است. من این را می دانم و از صمیم قلب از کُردها حمایت می کنم.

شما چند روز پیش در استانبول بودید، آن را چگونه دیدید؟

بله، دو روز پیش. ما درباره عشق با یک دوست صحبت کردیم. ما در مورد الهیات و شعار موجود در مسحیت «به همسایه ات چون خودت عشق بورز» به بحث نشستیم. ما می توانیم این را به تُرک ها بگوییم: به کُردها ها چون خودتان عشق بورزید. آنچه که اکنون درحال وقوع است یک آزمون عشق است.

من چند مسئله دیگر را نیز روشن کردم: آیا شما از تراژدی کُردها و ارمنی ها آگاهید؟ قتل عام کُردها و ارمنی ها حاصل بربریت سنتی ترکیه نیست و ماحصل ظهور تُرک های جوان است. این چیزها با تولد مدرنیسم در ترکیه به وقوع پیوست. امپراطوری عثمانی در مقایسه با دولت امروزی، نسبت به اقلیت ها و سایر گروه ها بسیار آزادمنش تر بود. مشکلات با تُرکان جوان آغاز شد.