Skip to main content

ادامە از کامنت قبلی ،،،در طول

ادامە از کامنت قبلی ،،،در طول
Anonymous

ادامە از کامنت قبلی ،،،در طول جنگ یوگوسلاوی، بزرگترین اقلیت یهودی در سارایوو زندگی می کردند. چرا؟ زیرا اقلیت مسلمان در مقایسه با مسیحیان، بردباری و آزادمنشی بیشتری نسبت به یهودیان از خود نشان می دادند.

من می خواهم که از هرگونه سوء تفاهمی جلوگیری کنم: آنچه اردوغان امروز انجام می دهد، وحشیگری است. وی نیاز دارد که به جای ساخت کاخ ها به گذشته نگاه کرده و ببیند که در زمان امپراطوری عثمانی چه آزادی هایی داشتند و چقدر [وضعیت] بهتر از امروز بود.

مدتی قبل من خاطرات یک فرد فرانسوی را می خواندم که در اوایل قرن نوزده به استانبول سفرکرده بود. تعریف او از استانبول در آن زمان بسیار آزادمنشانه تر از اکنون بود. او از دیدن خاخام ها و کشیش ها در خیابان نوشته است. در مقایسه با ناسیونالیسم قرن نوزدهی اروپا، استانبول آزادمنشی بیشتری داشته است. اگر آنها می خواهند به دوران سلطنت عثمانی بازگردند،

بایستی به چنین قوانین و سنت هایی بازگردند!

دوران [امپراطوری] عثمانی قطعا زشتی های خود را داشته است. برای مثال اگر شما مسلمان نبودید، مجبور به پرداخت مالیات بیشتری می شدید. با این حال [در آن دوران] برخی قوانین برای اقلیت ها وجود داشت که بهتر از [وضعیت] امروزی بود.

همه چپ ها می دانند که هر دو امپراطوری شرقی قبل از جنگ جهانی دوم، [یعنی] عثمانی و اتریش-مجارستان، از برخی منظرها مترقی تر از دولت های امروزی بودند.

کُردها نقش کلیدی در خاورمیانه دارند. زمانی که مسائل کُردها حل شود، تمامی مسائل خاور میانه نیز حل خواهد شد. در حال حاضر یک وضعیت غیر منطقی در بالکان وجود دارد. آلبانی و کوزوو دو دولت جدا با مردمان یکسان اند. غرب به آنها اجازه متحد شدن را نمی دهد، زیرا آنها از آلبانی بزرگتر می ترسند. یک دولت کُرد در خاور میانه برای هیچ کس تهدیدی نخواهد بود. در حقیقت این [دولت] میتواند پلی میان مردم باشد.

اما وضعیت کنونی نشان می دهد که موضعی مخالف اتخاذ شده است. سرکوب و خشونت علیه کُردها، به ویژه در ترکیه، در حال افزایش است ...

موضع ترکیه ننگین و ترسناک است. حزب اردوغان در انتخابات پیش رو نیز اکثریت را به دست نمی آورد. بنابراین فکر میکنم که چپ ها، کمالیست ها و کُردها می توانند یک بلوک تشکیل دهند. البته نبردهای اخیر در خدمت اردوغان بوده است. آنها می خواهند کُردها را به عنوان متجاوز معرفی کرده و آنها را به زیر آستانه انتخابات بکشانند.

آستانه [انتخابات] در ترکیه بسیار بالاست. به این خاطر است که این یک بازی کثیف است. این فقط به معنی کشتن و ضرب و شتم کُردها نسیت. اگر کُردها نتوانند از آستانه عبور کنند، سوسیال دموکرات ها چه کاری می توانند انجام دهند؟

من تغییر رویکرد کُردها را مثبت می یابم. آنها نیاز دارند تا بر روی ترویج و معرفی خود به جهان کار کنند تا اینکه فقط به دنبال ترحم باشند. به طور خلاصه کُردها فقط مردمی که در کوهستان ها به مبارزه می پردازند، نیستند. بلکه مترقی ترین و دموکراتیک ترین ملت منطقه می باشند. این همان چیزی است که باید [توسط آن] خود را معرفی کنند. هر بار که من از استانبول دیدن می کنم، بسیاری شنونده کُرد دارم. هدف اصلی تبلیغات کُردها بایستی تغییر ادراک جهان غرب در مورد کُردها باشد.