Skip to main content

آقای ائلیار ممنون که نظرتان

آقای ائلیار ممنون که نظرتان
Anonymous

آقای ائلیار ممنون که نظرتان را بیان کردید.
نمی دانم این "آینده ای" که از آن می گوئید، چقدر نزدیک است؟

بهر رو چشم انداز شما را درباره ی آینده ی خط برای زبانهای فارسی، بلوچی و کردی غیر واقعی می بینم. از آنجا که اهل پیشگوئی و رمل و اسطرلاب نیستم، آینده را می گذارم برای آیندگان و از امروزیان می گویم. به نظر نمی رسد که انتخاب خط لاتین برای زبانهای مادری عربی، بلوچی و کردی در ایران امروز مطرح باشد. و البته فارسی گویان و یا هر کدام از ملیتها هم حق خواهند داشت عطای "دولت مرکزی فدرال آینده" شما را، در صورت تحمیل یک زبان کاملا بیگانه مانند انگلیسی، به لقایش ببخشایند و جدائی طلب شوند. در این سناریو، "آینده"ی نزدیک چندان امید بخش نیست.

و عجیب است که منکر وجود اهرمهای سیاسی و اقتصادی غرب در نفوذ خط لاتین و زبان انگلیسی در شرق هستید و مسئله را به یک نیاز زبانی صرف تقلیل می دهید. مدرنیته ی شرقی یک مدرنیته ی عاریتی بوده و به همین دلیل هم برخوردش با مسئله ی زبان دنباله روانه، فاقد خلاقیت، نوآوری، مکانیکی و سطحی بوده است. در "گذشته" دیگر نمی توان تغییری داد، اما "آینده" فصل گشوده ای است، هیچ روند محتوم و گریزناپذیری برای "آینده" وجود ندارد، بستگی دارد که انسانها چگونه بیاندیشند، چه تصوری از "پیشرفت" داشته باشند، "نیازهایشان" را چگونه تعریف کنند و در چه مسیری گام بردارند.

و البته یاد کردن از داستان دائی جان ناپلئون هم، در این مورد، بی مناسبت و ناگویاست. به امید شنیدن سخنهائی گویاتر از سوی شما.