Skip to main content

در پاسخ به تهرانلی و تبریز

در پاسخ به تهرانلی و تبریز
کیانوش توکلی

در پاسخ به تهرانلی و تبریز-الناز گرامی/ قبل از پاسخ این دوستان بگم که اینجانب آتئیست هستم و آرزو می کنم که روزی برسد که مردمان خاورمیانه با مشترکاتی فرهنگی _ مذهبی و تاریخی در هم آمیخته؛ بتوانند از بحران کنونی، خاورمیانه جان سالم بدر برند ، سوریه اکنون صحنه ای برای زور ازمایی قدرت های منطقه و جهانی شده است و هیج ربطی به دمکراسی و مردمان سوریه ندارد ، نیمی از جمعیت سوریه ، کشورخود را ترک کرده اند و انانی که در سوریه با رژیم بشار اسد می جنگنند، نیروهای خارجی محسوب می شوند و بعبارت دیگر در این کشور، جنگ های نیابتی جریان دارد. نگاه من ستیزه جویی با هیج ملت و مذهبی نیست. ترک ؛ کرد ،فارس ، بلوج و گلیک و عرب برای من فرقی ندارد . هدف روشنفکران مترقی ، رسیدن همه ی ملل به توسعه و ترقی و جبران عقب ماندگی و ایجاد اتحادیه اقتصادی _ سیاسی به سبک اتحادیه اروپا هستم.

اما پاسخ های من به پرسش ها:1- در دنیا امروز ، احتیاجی به این نیست که تاریخ دان باشی ، با یک جستجوی کوتاه در گوگل می توان تاریخچه جنگ‌های عثمانی علیه آذربایجان و لشکرکشی سلطان سلیمان به آذربایجان و همچنین قتل عام ترک کان آذری توسط .ترکان عثمانی بود 2_
جنگ شیعه و سنی تاریخی هزار ساله دارد و امروز دو حکومت ارتجاعی منطقه ایران و عربستان در تشدید این جنگ هزار ساله نقش جدی دارندو اگر مهار نشود ؛ منطقه را از این برای ساکنان آن ، جهنم تر می کنند3_انسان دارای هویت های گوناگونی است ؛ برخی ها مثل مذهب ریشه بسیار قدیمی دارد .هویت زبانی و اتنیکی وهمینطور در تاریخ معاصر، هویت کشوری _ملی ونیز هویت های ایدئولوزیک_ سیاسی برای بخشی از شهروندان ... در همین خاورمیانه روزگاری هویت عربی بر هویت اسلامی می چربید و اکنون درست عکس شده است ، هویت اسلامی سخن اول را می زند و در بین مسلمیانان هم هویت سنی و هویت شیعه دارد بسرعت تقویت می شود . بنابراین در صورت جنگ مستقیم ایران و عربستان ، جهان اسلام رو در روی هم قرار می گیرند. هم اکنون سعودی ها به دلیل نفوذ در مجامع غربی و دلار های نفتی جمهوری اسلامی را تحریک می کند درصورت آغاز جنگی ما بین این دو قدرت منطقه ای ، جنگ سنی و شیعه به یک جنگ فراگیر مبدل خواهد شد ؛ هر چند نظرم این است که در حال حاضر جنگ مستقیم بعید بنظر می رسد.