Skip to main content

سالام

سالام
Anonymous

سالام
انتخابات پارلمان تورکیه به پایان رسید، رسانه های جمهوری اسلامی دست به کار شدند
خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های رسمی ایران، امروز به‌ صورت گسترده و از زوایای مختلفی در مورد پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی تورکیه مطلب نوشته‌ اند.
به نقل از خبرگزاری آناتولی، بسیاری از رسانه‌های ایران مانند خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایسنا وابسته به سپاه پاسداران و روزنامه شرق اصلاح‌ طلبان، "ایجاد ترس و نا امنی در تورکیه" از سوی دولت را عامل پیروزی حزب عدالت و توسعه دانسته‌ اند.
ایسنا مقاله‌ای از نیویورک تایمز آمریکا را تیتر اول خود کرده و در آن آورده: "رئیس‌ جمهوری تورکیه به صورت مستقیم مسئول جو نا امن به وجود آمده در کشورش از زمان انتخاب در ژوئن ۲۰۱۵ است. اردوغان به رای‌ دهندگان گوش فرادهد و از رویای ریاست‌ جمهوری مادام‌العمری

دست‌ بردارد و به حزب حاکم اجازه دهد تا دولتی را با اپوزیسیون تشکیل دهد".
ایسنا همچنین داووداوغلو، نخست‌ وزیر تورکیه را متهم کرده که پس از پیروزی "ساز قانون اساسی جدید را کوک" کرده است و از قول دولت باغچه لی، رئیس حزب حرکت ملی نوشته "هر رأیی که برای حزب عدالت و توسعه به صندوق انداخته شده باشد به جای ایجاد ثبات در کشور، منجر به فاجعه‌های بیشتر برای تورکیه خواهد شد". یا به نقل از فیگن یوکسکداغ، یکی دیگر از رهبران حزب دموکراتیک خلق "مبارزات انتخاباتی" تورکیه را "کاملا نابرابر، ناعادلانه و غیرعادی" دانسته است.
علاوه بر این، در گزارشی دیگر رئیس‌ جمهور تورکیه را "سلطان" توصیف کرده و نوشته او "به سمت نابودی دموکراسی سکولار تورکیه متمایل شده و ارزش‌های اسلامی محافظه‌ کارانه خود را بر جامعه تحمیل می‌کند و در همین حال رقبا و رسانه‌های منتقدش را خاموش می‌کند".
فارس همین شیوه در پیش گرفته و از قول گاردین بریتانیایی نوشته "سیاست رئیس‌ جمهور تورکیه در ایجاد ترس در جامعه تورک و نا امن کردن آن، علت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی اخیر" است.
این خبرگزاری در ادامه آورده "اردوغان اکثریت را به دست آورد، ولی تورکیه از این مسئله متضرر شد، زیرا نهادهای مستقل خود را از دست داد، اصول قانون اساسی اهمال و روابط تورک‌ها با کُردها متشنج شد".
واحد مرکزی خبر متعلق به تلویزیون رسمی ایران و سایت خبرآنلاین وابسته به علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز همین شیوه را برای اظهارنظر در مورد انتخابات تورکیه انتخاب کرده و از قول کارشناس فرانس۲۴ نوشته‌اند "ترس از نا امنی، مردم تورکیه را مجبور به رأی دادن به حزب اردوغان کرد".
روزنامه شرق از فارس و ایسنا هم فراتر رفته و دولت تورکیه را به برخورد با کردها، حمایت‌ از داعش و بستن فضای سیاسی در کشور و همچنین سهل‌انگاری عمدی در دو حادثه تروریستی آنکارا و سوروچ متهم کرده است و تیتر زده که این "برد" را با "هزار ترفند" به دست آورده است.
دیگر روزنامه اصلاح ‌طلب یعنی "قانون" نیز همین نگاه منفی به انتخابات تورکیه داشته و تیتر زده "اعتراض كرد‌‌ها به نتايج اعلام شد‌‌ه​ آشوب انتخاباتي د‌‌ر توركيه". قانون نوشته: "شهروند‌‌ان کُرد‌‌ تورکیه با توجه به نتایج آرا، ضمن رد‌‌ ماحصل کارزار انتخاباتی، معتقد‌‌‌‌ند‌‌ که حزب حاکم د‌‌ست به تقلب‌های سازمان‌ یافته و گسترد‌‌ه‌ای زد‌‌ه است".
وبسایت "فرارو" نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار طهران از قول "مخالفان و منتقدان آقای اردوغان" بدون ذکر نام آنها نوشته "پیروزی حزب عدالت و توسعه باعث تقویت گرایشات اقتدارگرایانه او می‌شود". این سایت همچنین رئیس‌ جمهور تورکیه را به "تجدید خشونت‌ها" برای "مهار حزب ه.د.پ"، شاخه سیاسی گروه تروریستی پ.ک.ک متهم کرده است.
خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت روحانی اما رویه آرام‌ تری در پیش گرفته و از قول علی بایرام اوغلو، روزنامه‌ نگار تورک نوشته "مردم در انتخابات امروز نشان دادند که مایل نیستند با تشکیل دولت ائتلافی، شاهد بی‌ ثباتی سیاسی در کشور شوند، لذا دوباره قدرت را به حزب آک پارتی امانت دادند".
ایرنا از قول خانم اصلی آیدن تاشباش، دیگر روزنامه‌ن گار تورک، دلیل پیروزی آک پارتی را "ضعف و حتی نبود یک جبهه مخالف" دانسته است. همچنین به نقل از پروفسور احمد اینسل، حضور ۴ حزب سیاسی در مجلس را از نظر حفظ معادلات سیاسی دمکراتیک در مجلس حایز اهمیت دانسته و افزوده "اگر حزب دمکراتیک خلق‌ها بیرون از مجلس می‌ماند می‌ توانست نتیجه نامطلوبی از نظر رویکرد اقتدارگرایانه در تورکیه داشته باشد".