Skip to main content

جناب تبریزی ظاهرا شما

جناب تبریزی ظاهرا شما
دیرنج مین ائللی

جناب تبریزی ظاهرا شما اطلاعاتتان در خصوص جنبش های استقلال طلبانه باسک و کاتالونیا به روزنیست و هردو جنبش در دوران بعد از فرانکو اوج گرفت و توده ای شد. در زمان حکومت فالانژ فرانکو نفس انسانها را بریده بودند و امکان مبارزه جمعی موجود نبود. باسک بعد از فرانکوعلیرغم برخورداری از خودمختاری بدلیل سماجت حکومتهای سوسیال-شوونیست در نفی حق تعیین سرنوشت به جنگ مسلحانه روی آوردند که خسارات فراوانی به هردو ملت وارد کرد. در حال حاضر نیز حکومت محلی در دست ائتلافی از سوسیال دموکراتها و کمونیستهای استقلال طلب است و جشم به برادر بزرگ یعنی ملت کاتالونیا دارد تا راه را باز کند. چرا که کاتالونیا هم از نظر جمعیت و هم از نظر اقتصادی در موقعیت بسیار بالاتری قراد دارد و برد سخنش بیشتر است. دیگراین که بر خلاف نظر شما کاتالونیا مرفه ترین و صنعتی ترین بخش اسپانیاست و استقلال طلبی بدلیل فقرو عقب ماندگی از سایر

نقاط اسپانیا نیست. برعکس یکی از دلائل طلاق سیاسی, پرداخت سرانه مالیات به حکومت مرکزی بیش از دیگر شهروندان است. دلیل دیگر عدم وابستگی اقتصاد کاتالانها به توریسم و تچارت مالیست که علت عمده رکود جهانی 2007 بود ولی نمی خواهند تاوان سقوط اقتصاد انگلی دیگر مناطق را پس بدهند.
38 درصد جمعیت کاتالونیا اسپانیائی هائی هستند که در زمان فرانکو برا ی تغییر بالانس ائتنیکی منطقه اسکان داده شده اند و لیکن درصد قابل توجهی از نوه ها ی مهاجرین استقلال طلب هستند چراکه استقلال نه تنها توجیه سیاسی بلکه توجیه اقتصادی هم دارد.
باسکیها و کاتالانها بعد از استقلال نیز بخشی از اتحادیه اروپا خواهند بود و بهترمی توانند خود را در راستای پروسه جهانی شدن و دموکراتیزاسیون که سمت و سوی کنونی اروپاست تنظیم کنند.

همین مباحث را میتوان به آزربایجان جنوبی هم تعمیم داد. استقلال آزربایجان جنوبی, تشکلیل جمهوری فدرال آزربایجان متشکل از شمال و جنوب و نخجوان و انتگراسیون در انستیتوتهای اتحادیه اروپا و نهایتا عضویت در این اتحادیه است. کندن از باطلاق فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه تنها به کمک اتحادیه اروپا میتواند تسریع و پایدار شود.