Skip to main content

از امیل رسیده ..جواد طباطبایی

از امیل رسیده ..جواد طباطبایی
Anonymous

از امیل رسیده ..جواد طباطبایی سخنران ویژه سمپوزیوم مناسبات ایران و قفقاز بود. برای مطالعات گزارش مشروح این نشست علمی کلیک کنید
به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها این متفکر آذربایجانی در تحلیل خود پیرامون جنس مناسبات ایران و قفقاز ، این منطقه را در چارچوب کلان ایران فرهنگی مورد ارزیابی قرارداده و نسبت به اهمیت قفقاز برای مجموعه فرهنگی ایران بزرگ توجه داد.

وی گفت:
در سال های اخیر اتفاقاتی هم در داخل و خارج ایران رخ داده است و ما ناچار هستیم که بار دیگر، درباره ایران بحث کنیم که چرا ایران نیازمند یک «نظریه» است. برای این که بفهمیم این اتفاقات چیست. بحث من در اینجا نه تاریخی، نه فرهنگی و نه سیاسی است بلکه یک بحث «استراتژیک» است.
دو اتفاق در حال افتادن است، یکی در داخل کشور و دیگری در بیرون مرزهای سیاسی ایران است. مرزهای سیاسی ما ایران کوچکی که همان ایران سیاسی است که در کنار آن ایران فرهنگی قرار دارد.
در بیرون مرزهای ما اتفاقات مهمی رخ داده است؛ از طرفی در شرق و غربِ مرزهای کشور نیروهای جدیدی ظاهر شدند که از دو سو ایران را در محاصره قرار دادند و دشمنان قسم خورده ایران هستند. اتفاقاتی در منطقه رخ داده که ما متوجه نشدیم که در دهه های اخیر ریشه آن در کجاست و تا کجا می تواند برای ایران خطرناک باشد؛ پس از انقلاب اسلامی واحد فهم ما از مسایل استراتژیک در منطقه، مفهوم "امت" بوده است. تصور ما هم این بود که برای کثرت ها در این منطقه واحدی است که به آن امت می گوییم و در همه ارزیابی های سیاسی خودمان در منطقه وحدت امت را به حساب میآوردیم و عامل تعیین کننده ای بود. ولی در یک و دو دهه گذشته به ویژه بعد از جنگ عراق با ایران متوجه شدیم که در منطقه اتفاقات دیگری می افتد و ایران به لحاظ جغرافیایی در جایی قرار گرفته که گویی جای آن اینجا نبوده است. نیروهای جدیدی که در این منطقه ظاهر شدند، به ما نشان دادند که ایران نمی تواند منافع استراتژیک خود را بر مبنای وحدت امت بگذارد. بنابراین امروز ما در داخل آنچه که فکر می کردیم که امت واحدی است، هدف اصلی تهاجم همه جانبه قرار داریم.
به تدریج عربستان به دشمن عمده ایران در منطقه تبدیل شده است و برخی از کشورها را به صورت صریح و بعضی دیگر را به صورت ضمنی به یک ائتلاف دشمنانه با ایران می کاشند. بنابراین یکی از مرکزهای دشمنی با ایران در عربستانی است که نیروهایی را به تدریج علیه ایران بسیج کرده است.
عربستان را کسانی اداره می کنند که اقدامات آنها نشان دهنده بی عقلی است. حاکمان عربستان در دشمنی با ایران نیروهایی مانند داعش را آزاد کردند که این نیروها اگر چه دشمن ایران هستند اما ایران این توانایی را دارد تا بتواند از خود دفاع یا حداقل دفع ضرر کند اما برای بخش بزرگی از عرب ها با سردمداری عربستان این امکان بسیار کمتر از ایران است به عبارت دیگر این نیروها برای عربستان خطر بیشتری دارند تا برای ایران.
پس از انقلاب اسلامی واحد فهم ما از مسایل استراتژیک در منطقه، مفهوم "امت" بوده است. تصور ما هم این بود که برای کثرت ها در این منطقه واحدی است که به آن امت می گوییم و در همه ارزیابی های سیاسی خودمان در منطقه وحدت امت را به حساب میآوردیم و عامل تعیین کننده ای بود. ولی در یک و دو دهه گذشته به ویژه بعد از جنگ صدام علیه ایران متوجه شدیم که در منطقه اتفاقات دیگری می افتد و ایران به لحاظ جغرافیایی در جایی قرار گرفته که گویی جای آن اینجا نبوده است. نیروهای جدیدی که در این منطقه ظاهر شدند، به ما نشان دادند که ایران نمی تواند منافع استراتژیک خود را بر مبنای وحدت امت بگذارد.

طباطبایی با اشاره به شکنندگی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس، گفت:
واحد سیاسی مهمی که در جنوب وجود دارد که و میتواند یک تهدید باشد،طبیعتا عربستان است. آنچه که در مورد عربستان سعودی و مسوولان آن گ