Skip to main content

کیا جان،

کیا جان،
اژدر بهنام

کیا جان،
نوشته‌اید:
"داره باورم می شه ،اینجا" ایران مجازی است"
به نظر من حرف شما بخشا درست است ولی فکر می‌کنم ایران‌گلوبال به معنای کامل کلمه، ایران مجازی نیست.
فکر می‌کنم از این نظر که در ایران مشکلات ملی و قومی وجود دارد و در سایت نمود پیدا می‌کند، سایت، ایران مجازی است ولی فرهنگی که در سایت پیش می‌رود، یعنی فرهنگ کینه و نفرت و فحاشی و چماق‌کشی و... فرهنگ ایران نیست و از این نظر سایت، ایران مجازی نیست. از دید من ایران‌گلوبال آینه بخشی از جامعه ایرانی است و متاسفانه در وجه عمده خود و بویژه در کامنتها، آیینه بخش عقب‌مانده، فحاش و چماق‌کش آن.
می‌پرسید:
"اگر سایت خط و مشی روشن و جهت گیری سیاسی می داشت ، دستمان برای حذف مخالفین نظری باز می شد و آنگاه بخشی از کار برآن می رفتند و بخش دیگری می ماند، فحاشی خاتمه می یافت ؟"

به نظر من مشکل اصلی بر سر نداشتن خط مشی و جهت‌گیری سیاسی و به دنبال آن حذف مخالفین نظری نیست. اتفاقا سایت در مرامنامه خود دارای خط مشی روشن و جهت‌گیری مشخصی است.
لطفا به این جملات دقت کنید:
"سایت، همگامی و اتحاد عمل کلیه نیروهای سکولار ایرانی برای حقوق بشر و دمکراسی در کشور را پی می گیرد."
"سایت مخالف هزگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگهای قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحثهای نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند."
"سایت، مدافع یک جمهوری سکولار و دمکرات در ایران فرداست و بنا بر خصلت گفتگو و دیالوگ خود،مخالف سیاست حذف نظرات سایر دگراندیشان حقیقی و حقوقی است و در این خصوص سانسور را کار نادرستی می داند!"
همه این جملات از صفحه "درباه ما" کپی شده‌اند.
همچنین به این جملات که بر سردر "صفحه شما" نقش بسته‌اند توجه کنید:
"هدف ما ایجاد محیطی دوستانه برای تبادل نظر است..... برای خود و دیگران فضایی ایجاد نمائید که بدور از توهین و اتهام و جوسازی و مسموم کردن محیط تبادل نظر باشد. توجه داشته باشید کامنتهایی که این موارد را در نظر نگیرند، منتشر نخواهند شد."
یکی از نقاط قوت سایت این است که تا آنجایی که من اطلاع دارم، تا به حال هیچ "نظری" در آن سانسور نشده است. من بر روی "نظر" تاکید می‌کنم. سایت مدافع جمهوری سکولار و دمکرات دز ایران است ولی نظرات سلطنت‌طلبان هم در آن منعکس می‌شود. حتی نظرات به غایت فاشیستی نیز در سایت منتشر می‌شوند. انعکاس نظرات مخالف مشی سایت، نقطه قوت اصلی ایران‌گلوبال است.
به نظر من مشکل در آنجاست که اصول و پرنسیپ‌های سایت زیر پا گذاشته شده‌اند. همگامی و اتحاد عمل تبدیل شده است به از هم‌گریزی و جنگ و جدال. مطالبی در سایت منتشر می‌شوند (چه در مقالات و چه در کامنتها) که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران است. این مطالب از محدوده بحثهای نظری و تئوریک خارجند.
در کامنتها نه محیطی دوستانه برای تبادل نظر، بلکه محیطی برای جنگ و جدال و چماق‌کشی و توهین و فحاشی پدید آمده است.
از دید من اینکه بگوییم این مسائل در جامعه ایران وجود دارند و اینجا منعکس می‌شوند پس بگذار بجنگند، صحیح نیست. پرسش این است که سایت برای کاهش درگیریها و ایجاد صلح و آرامش و همزیستی چه می‌کند.
به نظر من یکی مشکلات اساسی در درک از آزادی بیان و قلم است. من هیچ جامعه دمکراتیکی سراغ ندارم که در آن فحاشی و توهین آزاد باشد. تا آنجایی که من می‌دانم، در جوامع دمکراتیک، آزادی قلم و بیان به ابراز نظر و اندیشه مربوط می‌شود و نه به فحاشی و توهین. اولین اساس آزادی بیان هم ایجاد امنیت برای گوینده و نویسنده است. چیزی که در ایران‌گلوبال بی‌معنی است.
یک نفر مقاله‌ای می‌نویسد. اکثر کامنت‌نویسان به مطلب وی توجهی نمی‌کنند. نام نویسنده را می‌بینند و کامنت خود را شروع می‌کنند:
"شما پان فارسها"، "شما پان ترکها"، "شما پان کردها"، "شما پان ارمنی‌ها" و... و به دنبال آن توهین و تحقیر و فحاشی شروع می‌شود و همه اینها نیز انتشار می‌یابند.
من بارها با شما و دیگر همکاران در این باره بحث و گفتگو کرده‌ام. به نظر من راه ندادن به فحاشی و توهین هیچ ارتباطی با سانسور "نظر" و "عقیده" و "اندیشه" ندارد. مگر توهین و فحاشی "نظر" و "اندیشه" است؟ آیا جلوگیری از توهین و فحاشی و اتهام، نمی‌تواند مهمترین ابزار حرکت در جهت مشی و هدف سایت باشد؟
از دید من کاری که ایران‌گلوبال در مقطع کنونی می‌کند نه ترویج فرهنگ گفت و گو و تبادل نظر، بلکه تبلیغ و ترویج خشونت، جنگ و جدال، تنفر و کینه است. یعنی درست در جهت عکس پرنسیپ‌های اعلام شده خود. تصور کنید که فردا همین کامنت‌نویسان نه در فضای مجازی بلکه در دنیای واقعی باهم روبرو شوند. چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد!