Skip to main content

نگاهی به برخی از آثار و

نگاهی به برخی از آثار و
Anonymous

نگاهی به برخی از آثار و ادبیات زبان ترکی قبل از دوره صفویه

در بسیاری از منابع و مراجعی که به دیدگاه پان ایرانیسم و باستانگرایان متمایل است و اشاعه دهنده یک سیاست کور در خصوص اقوام غیرفارس زبان ساکن در ایران است که استارت آن در دروه حکومت نژاد پرست پهلوی زده شد و میتوان به عینه دید که برای زبان و ادبیات ترکی تاریخ و گذشته ای جعلی ساخته و تمام آثار ادبی ترک زبانان را انکار میکنند تا جایی که بنابر ادعای اینان زبان ترکی زبانی است وارداتی از سوی مغولها و تمام مردمی که به این زبان تکلم میکنند در اثر زور شمشیر و با غالب شدن این زبان که ارتباطی به مغولها ندارد ترک زبان شده اند .

حتی عنوان میشود سرآغاز گویش به این زبان در ایران به دوره صفوی برمیگردد و تا قبل از آن هیچ ترک زبانی در ایران وجود نداشته است. اما باید گفت که زبان ترکی هم قبل و هم بعد از صفویه آثار ارجمندی بر جای گذاشته است که تعداد آنها بالغ بر صدها کتاب، رساله و اثر علمی، ادبی، فلسفی، شعر، نظم و نثر می‌باشد که بعضی از آثار ماقبلی صفوی عبارتند از: قوتاد، قوبیلیک، نهج الفرادیس، عتبه الحقایق، صحاح‌العجم، اغوزنامه، دیوان الغات الترک محمود کاشغری و صدها اثر دیگر که طبعاً برای نوشتن آنها پشتوانه ادبی هزاران ساله لازم است که با فرض آذری بودن ترکان آذربایجان نمی‌توان کتابهای خلق الساعه نوشت.

اما جالبتر اینکه حتی یک کتاب یا دیوان به زبان آذری وجود ندارد جزء جزوه سراسر دروغ و سیاسی احمد کسروی که استاد حسین محمدزاده صدیق با آثار و تحقیقات خود دروغ و ساختگی بودن فرضیه کسروی را اثبات و پان ایرانیست ها را که در سایت های هم چون سایت آذری ها فعالیت می کنند به خشم آورد و دلیل حملات گاه و بیگاه برخی رسانه و سایت ها از جمله سایت آذری ها علیه استاد حسین محمدزاده صدیق به روشنگری استاد صدیق بر می گردد زیرا که خواب هایی که پان ایرانیست برای تاریخ و زبان ملت تورک آذربایجان دیده بودند و از زمان رضا خان استارت تعبییر شدن این خواب ها زده شده بود را به کابوس و عذاب برای پان ایرانیست ها و باستانگرایان تبدیل کرد. . . .