Skip to main content

اگر استبداد در مقابل دموکراسی

اگر استبداد در مقابل دموکراسی
Anonymous

اگر استبداد در مقابل دموکراسی معنا پیدا میکند. پس بایست خانواده دموکراتیک هم وجود داشته باشد. دموکراسی بر انتخابات استوار است. زن و شوهر، هر کدام دو رای دارند. رای ها همیشه مساوی است. در نتیحه اگر بنا بر رای یگری باشد، رای مساوی، اکثریت و اقلیت ندارد، در نتیجه دموکراسی دچار مشکل میشود. همیشه موافقت بدون چالش و مخالفت با چالش است. دموکراسی نمیتواند پالش از راه اقلیت و اکثریت حل کند!


اما این قراردادهای اجتماعی، معلول چند هزار تحول انسان است. نمیشود براحتی و بدون ترویج جایگزین خردمندانه تغییر ایجاد کرد.
اولین گام مشکل ساز، شرایط سخت اقتصادی است، در عصر، امکان استقلال افراد مجرد سخت تر شده، برای بانوان امنیت کافی نیست.
از طرفی خود بانوان به همراه مردان آمادگی فرهنگی و اعتقادی ندارند. زنها باسکوت در برابر مهریه و نفقه، در حال امتیازگیری حقوقی مثل حق طلاق و حق کار و حق درامد هستند و از طرفی حق سرپرستی بچه را هم کلا از آن خود می کنند!

آنچه استبداد نامیده می شود در خانواده، نظم سلسه مراتبی است که در همه جانوران اجتماعی است. محور این نظم طبیعی بر یک سالار و گروه فرمان بردرا است. در جوامع انسانی بر خلاف جوامع حیوانی، نیوری تفکر و سخن، نظم طبیعی بر هم میزند و میخواهد از قدرت نرم در برابر قدرت سخت استفاده کند. نتیجه دشواری تصمیم گیری و مسئولیت پذیری و اعتماد و دوپارگی ابزاری میشود حتی آشپزخانه هم دو تا می شود!