Skip to main content

با سپاس از جناب نظریان، که با

با سپاس از جناب نظریان، که با
Anonymous

با سپاس از جناب نظریان، که با ارائه ارقام این دروغگویان را رسوا می کنند! ولی چنانچه قابل پیش‌بینی است، این جماعت نمی‌توانند دست از دروغگویی و نفرت پراکنی دست بردارند.
این جماعت که با سوء برداشت از کتاب «تاریخ 18 ساله آذربایجان» کسروی، به دروغ مدعی اند ارامنه در آذربایجان ایران دست به جنایت زده اند، قادر به تحمل سایه کسروی را هم نیستند،زیرا کسروی که خود آذربایجانی و ترک زبان بود، صد سال پیش با تحقیق و نگارش کتاب کوچکی با عنوان «آذری یا زبان باستانی آذربایجان» به دگردیسی زبان ما آذربایجانی ها، پرداخته است. کتابی که از طرف پژوهشگران، همچنان منبع معتبری است؛ و به آن استناد می شود.

انسان امروزی کرچه به خوبی از دگردیسی زبان ساکنان آمریکای لاتین به اسپانیولی و پرتقالی، آگاه است و هرگز اسپانیولی زبان را اسپانیایی نمی داند. و یا با آگاهی از دگر دیسی زبان بسیاری از انگلیسی زبانان، هر انگلیسی زبان را انگلیسی نمی داند، ولی متأسفانه هر عربزبان «عرب» تلقی می شود؛ و هر ترکزبان، «ترک» دانسته می شود.
این موضوع شاید بی ارتباط به رشد پان عربیسم و پانترکیسم، در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم، در زمان عثمانی نباشد؛ زیرا در همین زمان بود که لورنس افسر انگلیسی برای ایجاد «ناسیونالیسم عربی» در بین عربزبانان می کوشد. و «آرمینوس وامبری» که به خوبی زبان ترکی می دانست، پس از سفر به جنوب روسیه تزاری، سعی در جلب نظر سلطان عثمانی به «دیشری ترک لر» (ترکان خارج از حیطه عثمانی)، می‌کند، و به سلطان پیشنهاد تشکیل امپراتوری تازه‌ای می‌دهد که تمامی ترکزبانان را دربر بگیرد! این موضوع گرچه مورد توجه سلطان عثمانی قرار نمی گیرد، ولی از طرف ترکان جوان، با آغوش باز، پذیرفته می شود. و همین دیدگاه بود که با «ترک» دانستن ترکزبانان، از جمله مردم آذربایجان، منجر به طرح «امپراتوری توران» گردید! و امروز به درستی پژوهشگران، به آرمینوس وامبری، لقب پدرِ پانترکیسم، داده اند.
با رشد پانترکیسم در عثمانی و ادعای ترک بودن ما آذربایجانی ها، احمد کسروی این پژوهشگر صاحب نام، دست به پژوهش و نگارش کتابچه فوق زد.
با توجه به اینکه پ.دی.اف. این کتابچه در 55 صفحه، از اینترنت قابل دریافت و مطالعه است، مطالعه این کتابچه را به کسانی که علاقمند به شناخت دگردیسی زبان ما آذربایجانی ها (از آذری باستان به ترکی اند)، می باشند، پیشنهاد می کنم.