Skip to main content

جواب پارلمان تورکیه به آلمان:

جواب پارلمان تورکیه به آلمان:
Anonymous

جواب پارلمان تورکیه به آلمان: نسل کشی آلمانها در زامبیا به رسمیت شناخته می شود

گوناز تی وی: به دنبال اقدام مجلس فدرال آلمان برای نسل کشی خواندن حوادث سال ۱۹۱۵، مجلس کبیر تورکیه نیز قتل عام مردم زامبیا به دست آلمانها در سال ۱۹۰۴ ــ ۱۹۰۷ را نسل کشی خوانده و به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش گوناز تی وی، متین کولونگ، عضو مجلس کبیر تورکیه از حزب حاکم عالت و توسعه، اعلام کرده که قانون به رسمیت شناختن نسل کشی مردم زامبیا به دست آلمانها در سال ۱۹۰۴ ــ ۱۹۰۷ از سوی این حزب آماده و برای رأی گیری به مجلس کبیر تورکیه فرستاده شده است.

این اقدام تورکیه به دنبال نسل کشی خواندن حوادث سال ۱۹۱۵ بین امپراطوری بزرگ عثمانی و ارامنه افراطی توسط مجلس فدرال آلمان صورت می گیرد.

لازم به یادآوری است بین سالهای ۱۹۰۴ ــ ۱۹۰۷ نظامیان آلمان برای سرکوب قیام مردم زامبیا که در آن دوران تحت استعمار آلمان بود، بیش از ۱۰۰هزار نفر از ساکنان زامبیا را قتل عام کردند.

روز پنجشنبه دوم ژوئن، لایحه‌ ای که طی آن حوادث سال ۱۹۱۵ بین امپراطوری عثمانی و ارامنه افراطی بعنوان نسل‌ کشی (جعلی) خوانده می‌شود را به رأی گذاشت که به تصویب نمایندگان قرار گرفت. تنها یک نماینده رای مخالف و یک نماینده نیز رای ممتنع به این لایحه داد.

ساعتی بعد از تصویب لایحه جنجالی مذکور از سوی پارلمان آلمان، "حسین آونی قارص‌لی‌اوغلو" سفیر تورکیه در برلین پایتخت آلمان به استانبول فراخوانده شد.

وزارت امور خارجه تورکیه تصویب لایحه‌ مذکور از سوی پارلمان آلمان را از لحاظ اعتبار نهاد مذکور"خجالت آور" توصیف کرد.

وزارت امور خارجه تورکیه تاکید کرد، در آلمان فضای آزاد برای گفتگو بر سر وقایع ۱۹۱۵ وجود ندارد و نگرش یک‌طرفه و مغرضانه‌ ای که به وقایع ۱۹۱۵ وجود داشته، با ساخت فیلم، مستند و نشر کتاب‌هایی با محتوای جعلی به جامعه دیکته شده است.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که بعد از دیدار الهام علی‌اف با بینالی ییلدیریم، نخست وزیر تورکیه در باکو ترتیب داده شد، رئیس جمهور آزربایجان به تصمیم پارلمان آلمان واکنش نشان داد.

رئیس جمهور آزربایجان اعلام کرده است:" مسئله ارمنی برای آلمان یک بهانه است و ما تصمیم پارلمان آلمان برای نسل‌کشی خواندن حوادث ۱۹۱۵ را محکوم میکنیم".

الهام علی‌اف تاکید کرده است:" تصمیم پارلمان آلمان نمونه بارزی از بی‌عدالتی، استاندارد دوگانه و تحریف تاریخ است و آزربایجان این اقدامات را تحمل نخواهد کرد و دائما در کنار تورکیه خواهد بود".

گوناز تی وی