Skip to main content

برندگان و بازندگان این مناظره

برندگان و بازندگان این مناظره
Anonymous

برندگان و بازندگان این مناظره،
قبل از پرداختن به برندگان و بازندگان این مناظره، از آقایان توکلی و اوبالی تشکری جانانه که روند بحث را خیلی دوستانه به جلو بردند و اجازه ندادند اشخاصی که به دنبال جاروجنجال شخصی و بگو مگوهای بی فایده هستند از این فرصت سوء استفاده کنند. جو حاکم در این گفتگو کاملأ محترمانه و متمدنانه بود که با توجه به حساسیت موضوع و مسائلی که بحث شد و امکان زیادی داشت که به جاهای جنجا لی برسد ، هر دو طرف تشنج زدایی کرده و ترجیح دادند گفتگو بهتر از جبهه گیری است.
اتهام زنی به اشخاص، گروهها، احزاب و هر جریانی باید محکوم شود و در عین حال اگر کسی سندی دارد افشاگری آزاد و در خدمت شفافیت. آزادی بیان، اتهام زنی و یا افشاگری مستند، سه مقوله های جدا از هم هستند. کسانی که از آزادی بیان دفاع می کنند باید بدانند که اتهام زنی بزرگترین دشمن آزادی بیان است. تیترهای تند و تشنج آفرین،

اتهامات بی اساس، جاسوس سازیها و انگ زدنهای بی اساس،جو هر گونه دیالوگ مدنی را زهر آلود کرده و مانع گفتگوی سالم می گردد و جامعه را به حذف "طرف مقابل" با اتهامات بی اساس تشویق می کند که هر وقت کم آوردی اتهام بزن تا از معرکه فرار کنی.
برندگان این مناظره:
جامعه مدنی خواستار جوی سالم برای گفتگو و طرح مسائل برای یافتن راه حلی مناسب است که به دور از اتهامات، جو سازی و بزرگ نمایی تضادها، افراد و گروهها عقلانیت را بر عصبیت ترجیح دهند و به جای مانولگ یا دیکته کردن یک طرف، دیالوگ و شنیدن طرف مقابل را قبول کنند. برنده این مناظره هم آقای توکلی و هم آقای اوبالی بودند اما برنده اصلی، دیالوگ و آزادی بیان بود.

بازندگان مناظره:
اتهام زدن، توهین، تحقیر، تشنج آفرینی و حاشیه سازی درست در مقابل دیالوگ و جامعه مدنی قرار دارد. نظر مخالف نباید حاوی اتهام و انگ باشد. افرادی که طرف مقابل را با جاسوسی، فاشیست بودن و اتهامات سنگین د یگر می کوبند، به جای بحث مسائل اصلی، حاشیه وجار و جنجال می سازند و آزادی بیان را با اتهام زنی قاطی می کنند، هم خود زنی می کنند و هم جو را زهر آلود که نتیجه اش گریز از دموکراسی و جامعه مدنی است. بازندگان اصلی این مناظره آنهایی بودند که مشغول اتهام زنی، توهین، حاشیه سازی و تشویق به آنارشیزم هستند.