Skip to main content

برندگان و بازندگان این مناظره

برندگان و بازندگان این مناظره
Anonymous

برندگان و بازندگان این مناظره،
قبل از پرداختن به برندگان و بازندگان این مناظره، از آقایان توکلی و اوبالی تشکری جانانه که روند بحث را خیلی دوستانه به جلو بردند و اجازه ندادند اشخاصی که به دنبال جاروجنجال شخصی و بگو مگوهای بی فایده هستند از این فرصت سوء استفاده کنند. جو حاکم در این گفتگو کاملأ محترمانه و متمدنانه بود که با توجه به حساسیت موضوع و مسائلی که بحث شد و امکان زیادی داشت که به جاهای جنجا لی برسد ، هر دو طرف تشنج زدایی کرده و ترجیح دادند گفتگو بهتر از جبهه گیری است.
اتهام زنی به اشخاص، گروهها، احزاب و هر جریانی باید محکوم شود و در عین حال اگر کسی سندی دارد افشاگری آزاد و در خدمت شفافیت. آزادی بیان، اتهام زنی و یا افشاگری مستند، سه مقوله های جدا از هم هستند. کسانی که از آزادی بیان دفاع می کنند باید بدانند که اتهام زنی بزرگترین دشمن آزادی بیان است. تیترهای تند و تشنج آفرین،

اتهامات بی اساس، جاسوس سازیها و انگ زدنهای بی اساس،جو هر گونه دیالوگ مدنی را زهر آلود کرده و مانع گفتگوی سالم می گردد و جامعه را به حذف "طرف مقابل" با اتهامات بی اساس تشویق می کند که هر وقت کم آوردی اتهام بزن تا از معرکه فرار کنی.
برندگان این مناظره:
جامعه مدنی خواستار جوی سالم برای گفتگو و طرح مسائل برای یافتن راه حلی مناسب است که به دور از اتهامات، جو سازی و بزرگ نمایی تضادها، افراد و گروهها عقلانیت را بر عصبیت ترجیح دهند و به جای مانولگ یا دیکته کردن یک طرف، دیالوگ و شنیدن طرف مقابل را قبول کنند. برنده این مناظره هم آقای توکلی و هم آقای اوبالی بودند اما برنده اصلی، دیالوگ و آزادی بیان بود.

بازندگان مناظره:
اتهام زدن، توهین، تحقیر، تشنج آفرینی و حاشیه سازی درست در مقابل دیالوگ و جامعه مدنی قرار دارد. نظر مخالف نباید حاوی اتهام و انگ باشد. افرادی که طرف مقابل را با جاسوسی، فاشیست بودن و اتهامات سنگین د یگر می کوبند، به جای بحث مسائل اصلی، حاشیه وجار و جنجال می سازند و آزادی بیان را با اتهام زنی قاطی می کنند، هم خود زنی می کنند و هم جو را زهر آلود که نتیجه اش گریز از دموکراسی و جامعه مدنی است. بازندگان اصلی این مناظره آنهایی بودند که مشغول اتهام زنی، توهین، حاشیه سازی و تشویق به آنارشیزم هستند.
این کامنت را دوباره به ایران گلوبال می فرستم وهم به تلویزیون گوناز که ظاهرأ کسانی با انتشار آن در ایران گلوبال مشکل دارند. بدون توهین به کسی نظر خود را نوشته ام. چرا سانسور می کنید؟